Home
Woo-verzoeken

Woo-verzoeken

Op grond van de Wet open overheid (Woo) mag iedereen om openbaarmaking van informatie vragen over alle bestuurlijke onderwerpen van ons waterschap. Hier vind je Woo-verzoeken, Woo-besluiten. Voor de privacy van betrokkenen hebben we de persoonsgegevens onleesbaar gemaakt. We hebben een start gemaakt, maar binnenkort vindt u hier een overzicht van alle Woo-verzoeken die bij ons zijn ingediend na 01-11-2023. Wilt u zelf een Woo-verzoek indienen?

Toegankelijkheid

We willen graag dat alle informatie voor iedereen leesbaar is. De bijlagen die wij publiceren voldoen helaas niet altijd aan alle toegankelijkheidseisen. Bij sommige bijlagen is dit technisch moeilijk te faciliteren. Kun je een document niet lezen of loop je ergens anders tegenaan? Neem dan contact met ons op via 088 – 88 90 100.

359 resultaten worden getoond
PDF97. Re_ Beverafschot bij Holsterbeek_ Paarlo1 (geanonimiseerd).pdf
Van: Chrit Wolfhagen < C.Wolfhagen @waterschaplimburg.nl > Verzonden: 21-11-2023 09:22 Aan: Anne Hanssen < A.Hanssen @waterschaplimburg.nl > Onderwerp: Re: Beverafschot bij Holsterbeek, Paarlo Beste Anne, ik ga vandaag even met de medewerkers overleggen wat de mogelijkheden zijn. Groetjes Chrit Verstuurd vanaf mijn iPhone > Op 21 nov 2023 om 08:53 heeft Anne Hanssen < A.Hanssen @waterschaplimburg.nl > het volgende geschreven: > > Beste Chrit, > Dat is goed. > Kun jij , in elk geval tot deze casus nader onderzocht is, de opdracht tot afschot intrekken? > > Groetjes Anne > > Verstuurd vanaf mijn iPad > > > Op 20 nov 2023 om 13:57 heeft Chrit Wolfhagen < C.Wolfhagen @waterschaplimburg.nl > het volgende geschreven: > > > > Beste Anne, ik heb de vraag uitgezet in onze organisatie en ik verwacht dat jij snel antwoord krijgt. > > Groetjes Chrit > > Verstuurd vanaf mijn iPad > > > > > > Op 20 nov 2023 om 10:17 heeft Anne Hanssen < A.Hanssen @waterschaplimburg.nl > het volgende geschreven: > > > > > > Beste Chrit, > > > > > > Zojuist heb ik vernomen dat er een vergunning tot afschot is afgegeven voor enkele bevers in de Holsterbeek in Paarlo, st. Odilienberg. > > > Bij deze wil ik je vragen deze beslissing te heroverwegen en in elk geval tijdelijk on hold te zetten. > > > Wij hebben enkele vragen omtrent deze beslissing: > > > 1. Hoe is de escalatie ladder die doorlopen is? > > > 2. Enkele tegenstanders van de bever ( omwonende particulieren) hebben de Wet Natuurbescherming overtreden door eigenhandig dammen te vernielen. Hiervan is melding gemaakt o. a. door het waterschap. Dit betekent dat deze mensen, wetsovertreders dus, hun zin krijgen. Misdaad loont blijkbaar in dit geval? Overigens is bekend wie dit zijn, er zijn getuigen. > > > 3. De bever is een territoriaal dier. Dat betekent dat een geschikt territorium weer ingenomen zal worden door een nieuwe bever wanneer de omstandigheden niet veranderen. De ecologen van het waterschap hebben mij geïnformeerd dat er ook gekeken wordt hoe de bever meer ruimte te bieden. Hoe strookt dit met een gelijktijdige vergunning tot afschot? > > > > > > Aangezien het afschot op korte termijn staat te gebeuren reken ik op een snelle (re)actie. > > > > > > Met vriendelijke groet > > > Anne Hanssen > > > Fractie PvdD > > > > > > > > > Verstuurd vanaf mijn iPad
4 juli 2024615.51 KBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF67. RE_ Beverbeheer Holsterbeek (geanonimiseerd).pdf
Van: MR» waterschaplimburg.nl> Verzonden: 18-12-2023 14:01 (geanonimiseerd)(geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Aan: B pr vlimburg.nl (geanonimiseerd) CC: NE A waterschap imburg.nl>, (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) | waterschaplimburg.nl> Onderwerp: RE: Beverbeheer Holsterbeek (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Hoi Dan wachten we de reactie van de Groene Brigade en de Milieu-politie nog even af. Bedankt voor je bericht. (geanonimiseerd) Met vriendelijke groet, +31 U (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Werkzaam op: ma di do waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving OKK” ACA KCA Van: BE © prvlimburg.nl Ml @prviimburg.nl> Verzonden: maandag 18 december 2023 10:44 (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Aan: eenn Onderwerp: RE: Beverbeheer + Holsterbeek (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Hoi Ik ben een tijdje ziek geweest en heb nog gen onderzoek kunnen instellen. De casus van het verwijderen van de beverdammen in de holsterbeek is in onderzoek bij GB en team milieu politie. (geanonimiseerd) 7431433897553 m3 E Merv indere.nl (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Postadres Postbus 5700 | 6202 MA Maastricht Bezoekadres Limburglaan 10 6229 GA Maastricht Kijk ook op www.limburg.nl Van: <Mlo vaterschaplimbura.nl= (geanonimiseerd)(geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Verzonden: dinsdag Ie december 2023 12:04 Aan: rvlimburg.nl> CC: < waterschaplimburg.nl>; < waterschaplimburg.nl> Onderwerp: RE: Beverbeheer MMM + Hoisterbeek Hallo (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Weet jij wat de stand van zaken is van de toetsing aan de kaders uit het FBP bever bij de EE (zie mail hieronder)? 5 Onlangs is er een artikel in een lokale krant verschenen (bijgevoegd), maar verder heb ik hier niets meer over vernomen. Heb jij nog nadere informatie? (geanonimiseerd) Verder vroeg ik me nog af, of je bekend bent met de stand van zaken beverdammen Holsterbeek? Hier hebben we heteen tijd geleden eens over gehad. Weet dat er ook een handhavingsverzoek loopt bij de Milieupolitie. Met vriendelijke groet, (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) +31 Werkzaam op: ma di do waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving OKER KCA: ASAT KD mel me oe voor mes op mast Van: Bl eorviimburo.nl MNMeorvimbura.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Verzonden: donderdag 23 november 2023 09:28 Aan: waterschaplimburg.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) CC: < waterschaplimburg.nl>; (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) < waterschaplimburg.nl> (geanonimiseerd) Onderwerp: RE: Beverbeheer bypass MN eereerte Venray zj (geanonimiseerd) Hoi Bedankt voor het doorsturen van de informatie. Ik zal deze begin volgende week toetsen aan de ontheffing voorwaarden. (geanonimiseerd) Met En ik (geanonimiseerd) T+31 43 389 75 53 | M +31 LB J (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Postadres Postbus 5700 | 6202 MA Maastricht Bezoekadres Limburglaan 10 ‚6229 GA Maastricht Kijk ook op www.limburg.nl (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Werkzaam op: ma di do waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving Oe (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Dit e-mailbericht en de informatie verzonden met dit e-mailbericht is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten of die vertrouwelijk is of om andere redenen rechtens beschermd is. Kennisname en gebruik van deze informatie door anderen dan de geadresseerde (n) is verboden. Indien u deze email abusievelijk hebt ontvangen, brengt u ons dan op de hoogte waarbij u gevraagd zal worden het originele bericht te vernietigen. Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen T Valt buiten de reikwijdte van het verzoek
4 juli 20241.13 MBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF10. FW Afspraak inzake bever (geanonimiseerd).pdf
Van: EN waterschaplimburg.nl> Verzonden: 14-03-2024 14:24 Aan: MN aterschaplimburg.nl>, MR waterschaplimburg.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: FW: Afspraak inzake bever Zie onderstaand verzoek van Chrit. Kunnen jullie dit oppakken? Groeten, Van: nj le waterschaplimburg.nl> Verzonden: donderdag 14 maart 2024 09:28 Aan: MENE <NE @ aterschaplimburg.nl> CC: Chrit Wolfhagen <C.Wolfhagen@waterschaplimburg.nl> Onderwerp: Fwd: Afspraak inzake bever (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Pak jij deze op met jouw team. Gr. Verstuurd vanaf mijn iPhone Begin doorgestuurd bericht: Van: Chrit Wolfhagen <BERl@ waterschaplimbura.nl> Datum: 13 maart 2024 om 20:25:49 CET Aan: 2 terschaplimbura.nl= Kopie: Jeroen Achten <J.Achten@waterschaplimburg.nl> Onderwerp: Afspraak inzake bever (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Hallo kan jij bewerkstelligen dat ter voorbereiding voor de vergadering van CWK een overleg komt met ons en een vakspecialist bever. Denk dat het goed is dat Jeroen ook de presentatie krijgt die jullie hebben gemaakt voor CMB in juli 2022. Alvast bedankt Chrit Verstuurd vanaf mijn iPhone (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 2024409.49 KBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF43. Wandelen op waterkeringen of onderhoudspaden nabij woningen (geanonimiseerd).pdf
Wandelen op waterkeringen of onderhoudspaden nabij woningen Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling *2020-D134091* titel subtitel datum versie status zaaknr. documentnr. vrijgave waterschap \\\ limburg met de omgeving, voor de omgeving Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling 15 februari 2022 1.2 Definitief 2020-275277 2020-D134091 2/24 Bezoekadres Maria Theresialaan 99 6043 CX Roermond Postadres Postbus 2207 6040 CC Roermond IBAN NL1ONWABO636750906 KvK 67682065 088-8890100 info@ waterschaplimburg.nl waterschaplimburg.nl (geanonimiseerd) Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Inhoudsopgave 1 1. 1 1. 2 1. 3 1. 4 Inleiding Aanleiding Afbakening Status en consultatie Leeswijzer 4 4 5 5 7 2 2. 1 2. 2 2. 2. 1 2. 2. 2 2. 2. 3 2. 2. 4 2. 2. 5 2. 2. 6 2. 2. 7 Afwegingsinstructie Beslisschema Onderbouwing Openstellen voor recreatief medegebruik als basis Veiligheid voor alles Afspraak is afspraak Objectief toetsen van privacy claims Nadeelcompensatie en planschade Onderzoeken hoe het wel kan Overige overwegingen en afwijkende situaties 9 9 9 9 10 10 10 13 13 14 3 3. 1 3. 2 3. 3 3. 4 3. 5 3. 6 Aanbevelingen Planvoorbereiding Grondaankoop Kosten van recreatief medegebruik Wijze van afsluiten Handhaving bij niet openstellen Communicatie 16 16 17 17 18 20 21 Bijlage: Relevante artikelen uit de concept Waterschapsverordening Waterschap Limburg 22 zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 3/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 1 Inleiding 1. 1 Aanleiding De inwoners en bezoekers van Limburg laten meegenieten van al het moois dat Waterschap Limburg aanlegt en beheert, is een belangrijke invulling van het motto ‘met de omgeving, voor de omgeving'. Het staat als uitgangspunt genoemd in onder andere het Waterbeheerprogramma 2022-2027, in het Beheerplan Waterkeringen en in het beleid voor recreatief medegebruik. Om deze reden zijn veel waterkeringen en onderhoudspaden langs watergangen opengesteld voor wandelaars. Hier wordt ruim gebruik van gemaakt en het gaat in veel gevallen zonder problemen. Toch zijn er situaties waarin het openstellen van een waterschapsobject vragen of bezwaren oproept bij omwonenden. En er zijn situaties waarin onze eigen medewerkers risico’s zien bij openstellen. Risico’s die medewerkers en omwonenden benoemen zijn: gevaar voor de wandelaars door hoogten, ondermijning (b. v. door bevers), kuilen, vee of instabiele bomen, reuzenbereklauw, eikenprocessierups etc. verstoring van fauna, door te veel menselijke activiteit of loslopende honden verstoring van grote grazers of vee, vooral door loslopende honden vandalisme en diefstal, b. v. doordat een nieuw pad makkelijker toegang geeft tot huis en tuin verstoring van rust en privacy, doordat een nieuw pad mensen dichter bij huis of tuin brengt de verwachting van de omgeving dat het waterschap bij openstellen te allen tijde zorgt voor kort gemaaid gras. • • • • • • Bezwaren worden soms geuit in de planfase van een dijkversterking of van de herinrichting van een beek. In andere gevallen komen knelpunten tot uiting nadat een werk is opgeleverd. Soms is het onderdeel van onderhandelingen over aan te kopen grond. De eigenaar wil dan alleen verkopen als het terrein in de toekomst niet zal worden opengesteld. Vraagstukken rond openstellen bereiken het waterschap via meldingen of klachten van inwoners, op informatieavonden, in bezwaarschriften in planprocedures, via grondaankopers, inspecteurs of toezichthouders van het waterschap of door een concreet incident. Het gaat om tientallen gevallen per jaar. Nu wordt voor elke afzonderlijke situatie een afweging gemaakt over de aanpak. Dit leidt vaak tot een forse personele uurbesteding. Ook wordt zo telkens een andere aanpak gekozen en dreigt er willekeur en mogelijk rechtsongelijkheid. Bovendien is er niet altijd een heldere of solide onderbouwing van het besluit. Uit bovenstaande aanleiding is de behoefte ontstaan aan een afwegingsinstructie. Met deze instructie kunnen besluiten rond openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden nabij woningen eenduidig worden getoetst en onderbouwd. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 4/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 1. 2 Afbakening Voorliggende instructie focust zich op urgente vraagstukken rond het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden langs watergangen voor wandelaars nabij woningen. Het gaat om clusters van woningen, maar ook om individuele woningen. Voor beleid rond andere vormen van recreatief medegebruik van waterschapswerken, verwijzen we naar het Beleidskader recreatief medegebruik dat in de loop van 2022 wordt opgesteld. Daarin wordt het gebiedsdekkende beleid beschreven voor een veelheid aan grote en kleine gebruiksvormen, zoals fietsen, mountainbiken, gemotoriseerd rijden, paardrijden, mennen, blote voetenpaden, zwemmen, varen, duckraces, hengelsport, waterspeelplaatsen, survivals en honden uitlaten. Ook beschrijft het hoe wij omgaan met risico’s en aansprakelijkheid rond ondermijning door gravende dieren, instabiele bomen, reuzenberenklauw, eikenprocessierups, illegaal loslopende honden, grazend vee etc. In de voorliggende instructie ligt de focus op knelpunten waar privacy van aanwonenden in het geding is. Een knelpunt ontstaat door een wijziging in de lokale situatie, bijvoorbeeld een waterschapsproject als beekherstel, dijkverzwaring of dijkverlegging of door een wijziging in de openstelling. Deze afwegingsinstructie geldt daarmee alleen voor nieuwe situaties. Het is in principe niet bedoeld om bestaande situaties waar reeds wordt gewandeld en waar geen herinrichting is opnieuw te beoordelen. Door de focus op privacy, is de instructie minder geschikt voor het beoordelen van risico’s op vandalisme, diefstal, overlast van loslopende honden etc. 1. 3 Status en consultatie Voorliggende afwegingsinstructie is primair bedoeld om als waterschap tot besluiten te komen rond het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden nabij woningen en deze te onderbouwen. Bij het beantwoorden van vragen over genomen besluiten, kan het waterschap verwijzen naar deze afwegingsinstructie. Het is daarmee een verantwoording voor besluiten rond openstellen. De keuzes en criteria die in deze instructie worden beschreven, zijn grotendeels gebaseerd op praktische overwegingen en jurisprudentie. Er zijn in de Nederlandse wet- en regelgeving immers geen harde richtlijnen vastgelegd over privacy. De voorliggende instructie heeft dan ook geeft harde juridische status. Bestaande regels of procedures voor projectplannen of andere ruimtelijke besluiten blijven gelden. Deze instructie is niet keihard en biedt ruimte om in bepaalde situaties gemotiveerd af te wijken van de voorgestelde werkwijze. Afweging daarvan vindt logischerwijs plaats in een integraal projectteam in afstemming met het dagelijks bestuur. Deze afwegingsinstructie is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen de clusters Areaalbeheer, Projecten & Inkoop, Vergunningen, Toezicht & Handhaving, Kaders & Ontwikkeling en het team Hoogwaterbeschermingsprogramma. Hoewel de instructie consequenties heeft voor zowel gebruikers als omwonenden van waterschaps- werken, heeft geen consultatie plaatsgevonden. Het betreft namelijk een interne werkinstructie en geen beleid. Wel wordt de instructie opgenomen in het in 2021 en 2022 op te stellen beleidskader recreatief medegebruik. Dat zal wel met belanghebbenden worden afgestemd en kan dan leiden tot aanpassing van deze instructie. Ook tot dan opgedane praktijkervaringen worden meegenomen. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 5/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Juridische kader In de meeste praktijksituaties is het waterschap zowel beheerder als eigenaar van de waterkering of het onderhoudspad. Er zijn ook situaties waar het eigendom bij derden ligt. In die gevallen zal het besluit over al dan niet openstellen in overleg met de eigenaar moeten plaatsvinden. Waar het waterschap zowel beheerder als eigenaar is, kunnen regels en besluiten worden gebaseerd op verschillende juridische rechtsgronden, namelijk publiekrechtelijk en privaatrechtelijk. Onder publiekrecht valt de keur/waterschapsverordening, waarin verbodsbepalingen kunnen worden opgenomen om de doelen van het waterbeheer te ondersteunen. Via het privaatrecht kunnen zaken worden geregeld vanuit de rol als eigenaar. In Nederland geldt de zogenaamde doorkruisingsleer. Dat gaat er van uit dat het algemeen belang beter wordt behartigd bij toepassing van publiekrecht dat bij privaatrecht, vooral omdat de mogelijkheden tot bezwaar en beroep uitgebreider en eenvoudiger zijn. Daarom worden overheden geacht hun publieke belangen te regelen via publiekrecht en niet (ook nog) via privaatrecht. Dit betekent dat het al dan niet openstellen van waterstaatswerken geregeld moet worden in de keur/waterschapsverordening om een handhavingsgrond te hebben. Argumenten om een werk niet open te stellen moeten dan echter slaan op de doelen van het waterbeheer (waterafvoer, peilbeheer, ecologie, onderhoud etc. ). Privacy beschermen is geen doel van het waterbeheer, waardoor dit geen argument kan zijn om een waterstaatswerk op basis van de keur/waterschapsverordening af te sluiten. Wel is het verdedigbaar om dan het privaatrecht toe te passen, met als argument goed buurmanschap. Dan kan een toegangsverbod worden ingesteld op basis van artikel 461 Wetboek van strafrecht. Handhaven op basis van de keur/Waterschapsverordening kan worden gedaan door de toezichthouders van het waterschap. Handhaven op basis van het Wetboek van strafrecht kunnen de BOA’s van het waterschap, maar ook die van de gemeente, RUD’s, politie en natuurbeherende organisaties. Aansprakelijkheid Een consequentie van het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden is dat de kans op ongelukken en overlast toeneemt, al dan niet met letsel aan mens of dier en materiële schade. Mogelijke oorzaken zijn instabiele bomen, onbeveiligde steile hoge taluds, welig tierende reuzenbereklauw en kuilen en gaten in het pad. In de praktijk blijkt dat vaak naar het waterschap wordt gewezen als de entiteit die aansprakelijk is voor gevaarlijke situaties, letsel, overlast of schade. Dit is niet altijd terecht. Bij openbare wegen heeft de wegbeheerder een zorgplicht om de weg in een goede conditie te houden. Waterkeringen en onderhoudspaden zijn echter geen openbare wegen. Wel geldt er bij openstelling een algemene zorgplicht om schade te voorkomen door de risico’s te onderkennen en deze zo veel mogelijk te mitigeren. Aansprakelijkstelling kan ook aan de orde zijn als het waterschap bepaalde verplichtingen niet nakomt, bijvoorbeeld de afspraak om een bepaald gebied niet open te stellen of als het niet hierop handhaaft. Als illegale betreders dan schade veroorzaken, kan het waterschap als aansprakelijke worden gezien. Ook voor het schenden van privacy of het veroorzaken van overlast kan het waterschap als aansprakelijke worden gezien als dit vanaf een opengesteld waterstaatswerk gebeurt. Tot slot heeft het waterschap een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van eigen medewerkers, dijkwachten en aannemers die werkzaamheden uitvoeren. Naast al het bovenstaande geldt dat de recreant of betreder een verantwoordelijkheid heeft voor de eigen veiligheid. Op opengestelde waterstaatswerken geldt ‘betreden op eigen risico’. Het is dan wel belangrijk dat dit duidelijk is gemaakt, bijvoorbeeld door bebording. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 6/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Aansprakelijkheid (vervolg) Andere risicobeheersende maatregelen zijn bijvoorbeeld: Waarschuwen via de website dat het recreatief gebruik van waterstaatswerken mogelijk is op eigen risico (Algemene waarschuwingsplicht); Waarschuwen via de website of op locatie voor een verhoogd risico op een specifieke locatie; Toezicht houden en handhavend optreden bij gevaarlijke locaties, waarbij opgemerkt dat dat een lage prioriteit heeft op locaties waar is gewaarschuwd en waar de gebruiker op eigen verantwoordelijkheid handelt; Toegang tot gevaarlijke situaties ontmoedigen of onmogelijk maken; Ingeval van aannemers de aansprakelijkheid zoveel mogelijk contractueel uitsluiten en beperken; Goed verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid. - - - - - - 1. 4 Leeswijzer De afwegingsinstructie is beschreven en onderbouwd in hoofdstuk 2. Hoofdstuk 3 beschrijft aandachtspunten die bijdragen aan het voorkómen van knelpunten op het gebied van tracékeuze, grondverwerving, projectfinanciering, bebording, afsluiting, communicatie, aansprakelijkheid en handhaving. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 7/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Beslisboom voor wandelen nabij woningen op waterkeringen en onderhoudspaden. Dit schema geldt voor nieuwe situaties, niet voor het herijken van bestaande. Zie toelichting op de volgende pagina. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 8/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 2 Afwegingsinstructie 2. 1 Beslisschema Voor het toetsen van vragen of knelpunten rond het openstellen van waterkeringen of onderhouds- paden nabij woningen is het afgebeelde beslisschema opgesteld. Hier volgt de instructie. 1. Bepaal van de situatie of er een bijzonder gevaar bestaat voor wandelaars, bijvoorbeeld risico op vallen van hoogte, ondermijnde onderhoudspaden of onveilige bomen. De laatste is meestal oplosbaar door boomonderhoud. Bij niet veilig te maken situaties geldt: ga door naar 5. Bij geen gevaar: ga door naar 2. Ga na of er afspraken gelden met de belanghebbenden over al dan niet openstellen. Zo ja, ga na of deze rechtsgeldig zijn, dat wil zeggen: door beide partijen bevestigd en liefst vastgelegd in een overeenkomst of notarieel of dat ze alsnog rechtsgeldig te maken zijn. Zo ja: ga door naar 5. Zo nee: ga door naar 3. Bepaal of er een onevenredige aantasting is van de privacy van aanwonenden op basis van de criteria bij #. We zien aantasting van privacy als onevenredig als aan alle drie voorwaarden is voldaan. Zo ja: ga naar 4. Zo nee: openstelling is wel mogelijk. Ga na of de privacy kan worden hersteld of verbeterd met bijvoorbeeld afschermende beplanting of een schutting. Zo ja: openstelling is mogelijk, mits met de belanghebbende afspraken worden gemaakt over (de kosten van) het aanbrengen van een privacyverhogende maatregel. Zo nee: ga door naar 5. Ga na of een doorgaande wandelroute is te maken door ter plekke van de woning(en) een omleiding te maken. Bij een dijk kan dit zijn het afleiden naar de voet van de dijk of halverwege het talud, elders kan worden gezocht naar een route via de andere oever of via openbare paden en wegen. Ook kan door het waterschap of door de beheerder van de wandelroute een strook grond worden aangekocht om een pad op te situeren. Een voorwaarde is dat er overeenstem- ming is over de extra kosten. Zo ja: start de werkzaamheden om de omleidingsroute te realiseren. Zo nee: openstelling is niet mogelijk. 2. 3. 4. 5. 2. 2 Onderbouwing 2. 2. 1 Openstellen voor recreatief medegebruik als basis Waterkeringen zijn prachtige, bloeiende linten in het landschap met een fraai panorama als je op de kruin wandelt. Watergangen liggen in fraaie beekdalen, in aantrekkelijk buitengebied of vormen groene linten in de bebouwde omgeving. Waterschap Limburg wil dat inwoners en bezoekers van Limburg kunnen meegenieten van al dit moois. Dit is onder meer verwoord in het Waterbeheer- programma 2022-2027 en in ‘Ruimtelijke kwaliteit Noordelijke Maasvallei. Visie & leidende principes’, waarin ‘Welkom op de dijk’ een van de toetsstenen is. Ook in ons Beheerplan Waterkeringen staat dat de keringen vaker een gedeeld gebruik kennen voor recreatie. Waterschap Limburg kiest nadrukkelijk voor een open houding door een omslag te maken van ‘nee, tenzij’ naar ‘ja, mits’, zolang de waterveiligheid niet in gevaar komt. We staan in beginsel open voor recreatieve activiteiten op en rondom de waterkeringen zoals wandelen, fietsen of andere recreatieve activiteiten op waterkeringen met bijbehorende voorzieningen zoals taludtrappen, bankjes etc. We staan dit toe mits er geen andere belangen prevaleren. Uitgangspunten bij het toestaan van recreatief medegebruik zijn dat de primaire veiligheidsfunctie en een efficiënte zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 9/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg uitvoering van onderhoudswerkzaamheden niet in het gedrang komen. Dit kan ook reden zijn om objecten tijdelijk af te sluiten, bijvoorbeeld een waterkering tijdens hoogwater. Dat ook het Rijk waarde hecht aan recreatie blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in de Omgevingswet bestaande recreatieve routes worden beschouwd als te handhaven infrastructuur. Bij dijkversterkingsprojecten wordt in enkele gevallen het wandelen op waterkeringen gezien als een soort mitigerende maatregel voor bewoners die hun uitzicht op de rivier verliezen door een nieuwe of hogere dijk. Door de dijk open te stellen kunnen ze toch nog genieten van het rivierlandschap, zij het niet meer vanuit hun huis. Inwoners en recreanten waarderen mogelijkheden om te wandelen. Bij waterkeringen loopt men graag over de kruin. Doorgaande wandelroutes en “ommetjes” zijn interessanter dan doodlopende routes. Recreatief medegebruik kan er voor zorgen dat mensen zich medeverantwoordelijk gaan voelen voor de waterschapswerken en meer waardering krijgen voor het werk van het waterschap. Genoeg redenen om openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden als basisuitgangspunt te nemen. Dat betekent dat we alleen niet openstellen waar daar goede redenen voor zijn. Een ander basisuitgangspunt is immers dat Waterschap Limburg ook rekening houdt met andere belangen. 2. 2. 2 Veiligheid voor alles Er zijn situaties waarin openstellen van waterkeringen of onderhoudspaden kan leiden tot onveilige situaties. Denkbare situaties zijn valrisico bij hoogten, onstabiele bomen en onstabiele grond door verzakking of ondergraving. Eerst wordt gekeken of de onveilige situatie is op te lossen. Als dit niet kan, onderzoeken we of met een omleiding wel een veilige doorgaande wandelroute is te maken of te herstellen. Als laatste optie kiezen we voor niet openstellen of het afsluiten van de toegang. 2. 2. 3 Afspraak is afspraak Hoewel deze instructie geldt voor nieuwe situaties (nieuwe objecten of nieuwe openstellingen), is het zaak om na te gaan of er in het verre of recente verleden afspraken zijn gemaakt met bewoners of eigenaren over het al dan niet openstellen van de betreffende locatie voor wandelaars. Vooral bij grondverwerving komt het voor dat mensen alleen hun medewerking verlenen als ze zelf toegang krijgen en/of als anderen geen toegang krijgen. De aankoop van grond is dan alleen mogelijk onder voorwaarden. Indien deze afspraken vastliggen in een overeenkomst of akte, is het waterschap hieraan gehouden. In de praktijk komt het ook voor dat bewoners claimen dat er afspraken liggen, maar dat deze niet traceerbaar zijn. Het kan zijn dat het mondelinge afspraken betreft die nergens zijn vastgelegd of alleen in een aantekening die niet meer terug te vinden is. In dat geval leggen we de bewijslast bij de bewoner. Bij voldoende bewijs kijken we of het mogelijk is de afspraak alsnog vast te leggen. Ook is van belang of de woning in de tussentijd van eigenaar is gewisseld en of er eerder melding is gemaakt van overlast. 2. 2. 4 Objectief toetsen van privacy claims De Wet ruimtelijke ordening/Omgevingswet stelt dat in een goede ruimtelijke ordening het aspect privacy moet worden meegewogen in plannen. De wetgever is echter niet concreet over wanneer privacy in het geding is. Uit jurisprudentie blijkt dat bij bezwaren rond aantasting van privacy de bezwaarmaker zelden in het gelijk wordt gesteld. In veel gevallen oordeelt de rechtbank dat een openbaar belang prevaleert boven private privacybelangen. Daarbij is de afstand tussen woning en zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 10/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg het pad waar gewandeld of gefietst gaat worden het belangrijkste criterium, naast de aan- of afwezigheid van afschermende beplanting of de mogelijkheid deze aan te brengen. Er zijn zaken waarin een afstand van 10 meter geen reden was om de bezwaarmaker in het gelijk te stellen. Er bestaat echter geen richtlijn of norm voor. Als Waterschap Limburg kiezen we voorlopig een afstand van 25 meter als grens waarbinnen aantasting van privacy aan de orde kan zijn. Na een jaar hiermee werken evalueren we of deze afstand tot werkbare oplossingen heeft geleid. We hanteren de volgende criteria: Er is sprake van onevenredige aantasting van privacy als door het openstellen van een waterschaps- werk ál deze drie omstandigheden gelden: de nieuwe wandelplek ligt op minder dan 25 m van de woninggevel, niet zijnde de voorgevel, én de nieuwe wandelplek geeft zicht op een privégedeelte van het perceel of een vertrek binnenshuis dat niet al van andere zijden in het zicht ligt, én het privégedeelte grenst niet aan openbare ruimte. - - - Onder woning verstaan we ook het woongedeelte van boerderijen, maar geen bedrijfsgebouwen. Onder ‘zicht op’ verstaan we dat er een rechtstreekse zichtlijn is van de nieuwe wandelplek op een privégedeelte van het perceel of een vertrek binnenshuis. Daarbij spelen eventuele hoogteverschillen mee, want bij een hoge waterkering is de kans op inkijk groter dan bij een (verlaagd) wandelpad langs een beek. Ook speelt in de afweging mee of er al afscherming aanwezig is door beplanting, schutting of bijgebouw. Onder ‘op een van andere kanten afgeschermd privégedeelte’ verstaan we terrassen, zwembaden, overkappingen en sauna’s. Privégedeelten moeten nabij de woning moeten liggen. In grote of diepe tuinen gaan we er van uit dat de bewoner voldoende ruimte heeft om zelf afschermende maatregelen te nemen. De voorwaarde ‘privégedeelte grenst niet aan de openbare weg’ moet voorkomen dat er discussie ontstaat over de privacy van een plek die al in het zicht ligt van gebruikers van een openbare weg. Situatieschets ter bepaling of sprake is van onevenredige aantasting van privacy zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 11/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Waterschap Limburg Afwegingsinstructie voor openstelling Situatie zonder aantasting van privacy doordat de lage ligging van het wandelpad inkijk in tuin en woning voorkomt Situatie zonder aantasting van privacy doordat een dichte heg inkijk in tuin en woning voorkomt Situatie zonder aantasting van privacy doordat bijgebouwen inkijk in tuin en woning voorkomen (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) zaaknr. 2020-27527 12/24 doc.nr. 2020-D134091 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 2. 2. 5 Nadeelcompensatie en planschade In bezwaren kan waardedaling van een woning worden genoemd als (extra) argument tegen open- stelling. Dan zou in theorie aanspraak gemaakt kunnen worden op de nadeelcompensatieregeling van het waterschap. Bij claims adviseert de Commissie Nadeelcompensatie erover en het waterschapsbestuur beslist. Planschade is de vermogensschade of inkomensschade die ontstaat na een verandering van de planologische situatie. Bijvoorbeeld wanneer iemand uitzonderlijk veel nadeel ondervindt doordat voor een dijkversterking een bestemmingsplan wordt herzien of met een omgevingsvergunning wordt afgeweken van een bestemmingsplan. Deze procedure loopt via de gemeente. Zowel bij nadeelcompensatie als bij planschade geldt een zogeheten normaal maatschappelijk risico (NMR). Dat is een eigen risico of ondernemersrisico bij maatschappelijke ontwikkelingen. Dit betekent dat het deel van de schade dat binnen het normaal maatschappelijk risico valt, voor rekening blijft van de aanvrager. In de wet is het NMR vastgesteld op minimaal 2%, maar het waterschap kan dit ook hoger vaststellen. De inschatting is dat een afname van privacy in de praktijk niet zal leiden tot een waardedaling die hoger is dan het NMR. Desondanks zou schadevergoeding in bepaalde gevallen kunnen worden ingezet om een situatie op te lossen. Dit uiteraard met oog voor consistent en integer handelen. 2. 2. 6 Onderzoeken hoe het wel kan Uit het voorgaande kan blijken dat in een situatie sprake is van onevenredige aantasting van privacy door het openstellen van een waterschapswerk. Dat is echter niet altijd voldoende reden om af te zien van openstelling. Het is in sommige gevallen mogelijk om met aanvullende maatregelen wel open te stellen. We onderzoeken alle mogelijkheden, aangezien openstellen voor recreatief medegebruik het vertrekpunt is in deze instructie. De maatregelen vallen uiteen in twee categorieën: a. privacy-verhogende maatregelen b. omleiden van wandelaars Privacy-verhogende maatregelen Indien uit de objectieve toetsing van de privacy-claim blijkt dat er sprake is van onevenredige aantasting van de privacy, onderzoeken we of met bijvoorbeeld beplanting of tuinschermen de privacygevoelige plek kan worden afgeschermd. Een aandachtspunt is dat dicht bij waterkeringen en watergangen beperkingen voor opgaande beplanting of constructies zijn opgenomen in de Keur/Waterschapsverordening. Dat kan er toe leiden dat de afscherming niet mogelijk is of dicht bij de privacygevoelige plek moet worden gesitueerd. Indien privacy-verhogende maatregelen mogelijk blijken, geven we de voorkeur aan openstellen van het waterschapswerk. Met de eigenaar van het gebouw of perceel maken we afspraken over de kosten en uitvoering van de maatregelen (zie ook 3. 3). In de praktijk zal het voorkomen dat de eigenaar geen afscherming wil om zelf vrij uitzicht te houden. In dat geval wordt geen andere vorm van genoegdoening aangeboden. Omleiden van wandelaars Indien uit de objectieve toetsing van de privacy-claim blijkt dat er sprake is van onevenredige aantasting van de privacy én privacy-verhogende maatregelen onvoldoende oplossing bieden, onderzoeken we of we de wandelaars op waterkering of onderhoudspad kunnen omleiden. Bij waterkeringen kan worden gedacht aan een pad of taludtrap naar beneneden die aansluit op een wandelstrook langs de buitenteen van de dijk, halverwege het talud of op een bestaande openbare zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 13/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Waterschap Limburg Afwegingsinstructie voor openstelling weg. Een taludtrap is nodig om de erosiebestendigheid van de dijkbekleding te behouden. Bij watergangen kan worden gedacht aan het omleiden naar de andere oever of naar een openbare weg. Het is belangrijk dat de omleiding “logisch” is voor de wandelaars, zodat hij wordt gebruikt zoals bedoeld. In hoofdstuk 3 meer over de mogelijkheden om wandelaars te geleiden. 2.2.7 Overige overwegingen en afwijkende situaties Bovenstaande is de theoretische afwegingsinstructie voor besluiten rond openstellen. In praktijksituaties kunnen nog andere aspecten een rol spelen bij de besluitvorming. Deze zijn niet allemaal te vatten in een beslisboom, maar kunnen een extra argument zijn om een object wel of juist niet open te stellen, bijvoorbeeld: e of het aante passen waterschapswerk in de huidige situatie al is opengesteld; e of de privacygevoelige locatie een geïsoleerd object is of een cluster van objecten; e of de wandelplek onderdeel is van een route; e of de wandelplek een doorgaande wandeling of ommetje mogelijk maakt; e etc. Ook kunnen situaties dermate afwijkend zijn dat ze niet passen in de beslisboom. Die gevallen worden individueel beoordeeld op basis van de specifieke belangen die er spelen. ee Pes Situatie waarin vanaf de waterkering direct zicht is op privégedeelten in huis en tuin zaaknr. 2020-27527 14/24 doe.nr. 2020-D134091 (geanonimiseerd) Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Omleiding voor wandelaars aan de voet van een waterkering zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 15/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 3 Aanbevelingen In onderstaande paragrafen staan aanbevelingen die kunnen bijdragen aan het voorkómen van knelpunten rond het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden. 3. 1 Planvoorbereiding Bij het maken van dijkversterkings- of beekherstelplannen was voorheen vaak geen of te laat aandacht voor het aspect wandelen. Knelpunten kwamen dan pas in een vergevorderd planstadium aan het licht. Door al vanaf het begin rekening te houden met recreatief medegebruik, kunnen problemen worden voorkomen. Mogelijkheden zijn: Houd in tracékeuze, dijkontwerp en ruimtelijke inpassing al vroegtijdig rekening met bestaande routes, wensen van bewoners, wensen van wandelaars etc. Vermijd dat waterkeringen of beektracés dicht bij woningen komen te liggen. In de praktijk blijkt dit vaak lastig, bijvoorbeeld omdat waterkeringen juist ver van de rivier worden gelegd om die zo veel mogelijk ruimte te geven. Zorg vooraf dat waterkeringen nabij woningen niet in recreatieve routes worden opgenomen als er privacy-knelpunten zijn te verwachten. Bij versterking van bestaande dijken is dit geen optie. Zorg dat afspraken van begin af aan duidelijk zijn en vastgelegd. Dat voorkomt later problemen. Regel in de planfase al welke partij de extra kosten voor het medegebruik (aanleg en onderhoud) draagt (zie ook 3. 3). Besteed in de projectcommunicatie al aandacht aan het al dan niet openstellen. Leg de reden uit, wat het betekent en wat van het waterschap verwacht kan worden aan voorzieningen en handhaving. - - - - - - Aanleg en onderhoud van paden in de praktijk Op waterkeringen wordt een halfverharding aangebracht op de kruin zodat de waterkering in geval van een calamiteit bereikbaar is voor groot materieel. Langs watergangen zijn onderhoudspaden meestal onverhard, maar op drassige plekken wordt soms ook halfverharding aangebracht. In de praktijk overgroeien de paden met grassen. Doorgaans groeien de grassen op waterkeringen niet zo hard omdat er weinig voeding in de bodem zit maar het kan voorkomen dat gras zo hoog wordt dat het wandelen wordt bemoeilijkt. Om de meeste plekken wordt het pad/de kruin alleen in de reguliere maaibeurten (mee)gemaaid. Dit is twee à drie keer per groeiseizoen. Op veelbelopen trajecten wordt het pad één of twee keer extra gemaaid. Op zeer veel belopen of op begraasde trajecten is maaien vaak niet nodig omdat het gras laag blijft. In de basis worden waterkeringen en onderhoudspaden alleen opengesteld voor wandelen. Met klappoorten wordt gebruik door ruiters, fietsers en gemotoriseerde verkeer ontmoedigd. Er is geen verharding of alleen een halfverharding. Dit betekent dat veel trajecten ook niet bruikbaar zijn voor kinderwagens, rollators, rolstoelen en scootmobielen. Honden moeten altijd aan de lijn. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 16/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 3. 2 Grondaankoop Bij onderhandelingen over grondaankoop geldt in principe dat de bepalingen in de keur en de kaders in het waterschapsbeleid prevaleren boven het belang van de individuele grondtransactie. Andere aandachtspunten zijn: Indien privacy-knelpunten te voorzien zijn, houd dan bij de grondaankoop al rekening met extra ruimte om wandelaars alternatieven te bieden (buitenteen dijk, andere oever, afleiding naar openbare weg etc. ). Indien voorwaarden rond openstellen onderwerp van onderhandeling zijn, is het belangrijk om dit eerst intern (met het projectteam, maar ook met Areaalbeheer) te bespreken voordat toezeggingen worden gedaan. Leg eventuele afspraken rond openstellen goed vast in een akte of overeenkomst. Maak duidelijk dat niet openstelling geen garantie biedt dat er geen mensen komen en dat handhaving lastig is en een lage prioriteit heeft. Probeer per dijkvak of beektraject vergelijkbare afspraken te maken met de verschillende belanghebbenden, anders geldt de zwaarste restrictie voor het geheel en zijn doorgaande routes onmogelijk. - - - - - 3. 3 Kosten van recreatief medegebruik Openstellen van waterkeringen of onderhoudspaden is het uitgangspunt van het waterschap en draagt bij aan het motto ‘met de omgeving, voor de omgeving’. Wel is het belangrijk om te beseffen dat zowel het openstellen als het niet openstellen, leidt tot eenmalige of terugkerende kosten. Het is namelijk zo dat openstellen niet altijd goedkoper is dan afsluiten of andersom. Zo is het bij open- stellen voor wandelaars vaak toch nog nodig om een hekwerk te plaatsen om te voorkomen dat er motorvoertuigen op de waterkering of het onderhoudspad gaan. Kosten rond recreatief medegebruik kunnen onder meer bestaan uit: plaatsen van afrasteringen, poorten, trappen, borden, bankjes, prullenbakken, etc. 1 ; privacy-verhogende maatregelen (zie 2. 2. 6); extra grond en voorzieningen voor omleidingen (zie 2. 2. 6); extra inspectie, maaien, snoeien en gaten in paden dichten; communicatie; meldingen behandelen; toezicht en handhaving. - - - - - - - Het is niet vanzelfsprekend dat het waterschap al deze kosten op zich neemt. Voor het waterschap is recreatief medegebruik een nevenfunctie en geen kerntaak. Daarom is het legitiem als eventuele extra kosten voor rekening komen van de vragende partij, bijvoorbeeld een gemeente, een branche- organisatie of een particulier. Te meer omdat het waterschap voor het realiseren van projecten grotendeels afhankelijk is van cofinanciering door Rijk of provincie en dat deze bijdragen vaak strikt geoormerkt zijn. Zo geldt voor dijkversterkingen in het Hoogwaterbeschermingsprogramma dat wel het terugbrengen van de oorspronkelijke situatie wordt gefinancierd, maar geen extra’s. Extra grondverwerving en taludtrappen om wandelroutes om te leiden moeten dan op een andere manier 1 Rasters en andere voorzieningen kunnen het onderhoud bemoeilijken en daarmee duurder maken. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 17/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg worden gedekt. Dijkversterkingen die onderdeel zijn van een zogenaamde systeemmaatregel hebben meer mogelijkheden, omdat daarbij een integraal eindplan met een hoge ruimtelijke kwaliteit het doel is. Recreatieve voorzieningen kunnen daar onderdeel van zijn. Gezien het voorgaande is het belangrijk om in de planfase van projecten al een aantal vragen te beantwoorden en de antwoorden in het projectplan Waterwet/Omgevingswet vast te leggen: Wie is de begunstigde partij bij openstellen c. q. niet openstellen? Wie draagt de kosten voor de aanleg van voorzieningen voor openstellen c. q. niet openstellen? Wie draagt de terugkerende kosten voor onderhoud van de voorzieningen? Hoe worden afspraken hierover vastgelegd? - - - - Een basisuitgangspunt is dat afrastering tussen door ons opengesteld waterstaatswerk en aangrenzende gronden voor de aangrenzende eigenaar zijn qua eigendom, aanleg en onderhoud. Voorzieningen voor wandelaars als taludtrappen, bankjes en prullenbakken zijn in principe voor de vragende partij, evenals een verharding voor fietsers. Ook de meerkosten die beheer en onderhoud met zich mee brengen horen daar bij. Daarover maken we afspraken in de planfase. Op waterkeringen staan we verhardingen, bankjes, prullenbakken etc. alleen toe als de kering daar op is ontworpen. Alle voorzieningen of het gebruik daarvan kunnen namelijk zorgen voor beschadiging van de grasbekleding en zijn daarmee een risico voor de waterveiligheid. Maatregelen van aanliggende eigenaren op onze terreinen (verbodsbord, hek of draad) op ons open- gestelde waterstaatswerk, staan wij niet toe. Deze worden direct verwijderd. Bij het maken van omleidingen bij een privacy-knelpunt kan het nodig zijn om grond aan te kopen of een erfdienstbaarheid van overpad te regelen. Ook zijn er extra kosten voor rasters, bebording, trappen of bruggen. Voor privacy-verhogende maatregelen zijn er kosten voor beplanting of andere afscherming. Ook bij deze kosten gaan we in gesprek met de vragende partij. Indien het kunnen wandelen een verzoek van een andere partij is, ligt het in de rede dat die partij de kosten draagt. In andere gevallen onderzoekt het waterschap, afhankelijk van de (co)financiering, of de voorzieningen in de projectbegroting kunnen worden opgenomen. Pas als de financiering niet rond te krijgen is, kiezen we voor de optie niet openstellen. 3. 4 Wijze van afsluiten Indien we kiezen voor het niet openstellen van een waterkering of onderhoudspad, is het belangrijk hoe we de afsluiting vorm geven. In de praktijk blijken hekwerken en verbodsborden vaak onvoldoende om wandelaars te weren. Men klimt er overheen of knipt draden door. Daarom kiezen we voor een aanpak waarin we niet alleen verbieden, maar ook gewenst gedrag stimuleren. Gewenste gedrag stimuleren kan bijvoorbeeld zijn: een afrastering plaatsen die echt niet uitnodigt om te passeren; goed uitleggen waarom een kering of pad niet is opengesteld (zie hieronder); zorgen voor een alternatieve route, inclusief bebording; indien een pad doodloopt, dit al aan het begin bekend maken met een bord. - - - - zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 18/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Als eigenaar kan het waterschap de toegang verbieden met het bord ‘Verboden Toegang, art. 461 Wetboek van Strafrecht’. Daarop kunnen daarvoor aangewezen BOA’s van het waterschap en 2 gemeenten, natuurbeherende organisaties en politie handhaven op basis van het strafrecht. Dit is ook vastgelegd in de Uitvoeringsregel Recreatief Medegebruik (onderdeel van de Keur van WL): de toegang is verboden als dit kenbaar is gemaakt door borden of een fysieke belemmering. Bij het verbodsbord is het raadzaam om een bord met uitleg over de afsluiting te plaatsen, bijvoorbeeld met de tekst: “Uit respect voor de privacy van omwonenden is de waterkering voorbij dit bord niet opengesteld. Vriendelijk verzoek gebruik te maken van de omleiding”. Op opengestelde waterkeringen en onderhoudspaden zijn uitnodigende borden aan te raden met bijvoorbeeld “Welkom op de dijk” of “Welkom langs de beek”. Zo weten mensen na verloop van tijd dat alleen gewandeld mag worden waar een dergelijk bord staat. Op deze borden staan ook de leefregels waar betreders zich aan moeten houden, zoals: “opengesteld uitsluitend voor wandelen”, “honden aan de lijn” of “toegang van zonsopkomst tot zonsondergang”. Als de leefregels voor iedereen duidelijk zichtbaar zijn, heeft een toezichthouder iets concreets om naar te verwijzen bij overtredingen. Vanuit het risico op aansprakelijkheid voegen we ook de tekst toe: “Betreden op eigen risico”. Voor zowel afsluiting als de openstelling ontwerpen we goed doordachte uniforme borden. 2 De Waterwet biedt geen grond om de toegang te ontzeggen. Verboden moeten namelijk betrekking hebben op de doelen van de wet, kortweg: goed waterbeheer. Het beschermen van de privacy is daar geen onderdeel van en heeft dus geen juridische basis in de Waterwet. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 19/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Bordteksten, wat werkt het beste? Afgesloten voor wandelaars 14 3. 5 Handhaving bij niet openstellen Wandelaars ontmoedigen werkt niet altijd, getuige ervaringen in de praktijk waarin verbodsbordjes worden genegeerd, over poorten en rasters heen wordt geklommen, rasters worden doorgeknipt en/of overtreders agressief reageren als ze betrapt worden. De toezichthouders en BOA’s van het waterschap hebben een groot takenpakket en werken volgens een prioritering op basis van risico: de meeste inzet op zaken die het grootste risico opleveren bij overtreding. Het handhaven van toegangsverboden heeft daarin geen hoge prioriteit. Het betrappen van overtreders zal dan ook eerder toeval zijn dan het gevolg van een gerichte handhavingsactie. Dit is ook de boodschap naar belanghebbenden die verzoeken om een toegangsverbod (beter) te handhaven. Mede om deze reden, kiezen we in deze afwegingsinstructie primair voor het spoor van openstellen en, als dat niet kan, voor preventie door mensen alternatieven te bieden en te verleiden tot gewenst gedrag, zoals in de voorgaande paragrafen beschreven. Wel kan het waterschap in bepaalde gevallen voor de handhaving op wettelijke regels ondersteuning vragen van gemeente, politie of groene brigade, waarmee een samenwerkingsconvenant is gesloten. Echter, handhaven op toegangsverboden heeft ook bij deze organisaties een lage prioriteit. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 20/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 3. 6 Communicatie In het voorgaande is al het belang beschreven van goede bebording met leefregels bij openstelling, uitleg bij een toegangsverbod en van het bieden van een alternatief voor wandelaars. Zo ook het belang om vroegtijdig aan belanghebbenden duidelijk te maken dat niet openstellen geen garantie biedt dat er geen mensen zullen komen en dat handhaven lastig is. Ook moet duidelijk zijn dat er nog wel inspecteurs van het waterschap komen en aannemers voor werkzaamheden en op de waterkeringen ook dijkwachten. Voor alle locaties waar we wel openstellen is het belangrijk dat gebruikers weten wat ze kunnen verwachten. Aan het begin van het pad moet duidelijk zijn welke activiteiten wel mogen, bijvoorbeeld wandelen, en welke niet, bijvoorbeeld rijden met motorvoertuigen of paarden. Dit kan door bebording, maar ook door fysieke belemmeringen, zoals klaphekjes. Daarnaast kan het zinnig zijn om in andere uitingen van het waterschap aandacht te besteden aan recreatief medegebruik. Dit kan in een gerichte publiciteitscampagne maar ook meer verspreid. Zo kunnen we inwoners en bezoekers goed informeren over de wandelmogelijkheden en wat ze daar van kunnen verwachten. Nieuwe waterkeringen krijgen bijvoorbeeld standaard een halfverharding op de kruin, bedoeld voor inspectie en onderhoud. Ook veel onderhoudspaden hebben dat. Bij openstelling kan die gebruikt worden voor wandelen. Dat betekent echter niet dat het pad ook glad genoeg is voor kinderwagens, rollators of rolstoelen. In de basis geldt dat we paden alleen onder- houden zodat ze begaanbaar zijn voor wandelaars met goed schoeisel. Hetzelfde geldt voor extra maaien boven op de gangbare frequentie van 2 maal per jaar. Dat doen we niet standaard als daar om wordt gevraagd. Van de verboden en beperkingen is het vooral belangrijk om de reden ervan goed uit te leggen. Zo kan communicatie helpen om te voorkomen dat knelpunten rond wandelen op waterkeringen of onderhoudspaden ontstaan. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 21/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Bijlage: Relevante artikelen uit de concept Waterschapsverordening Waterschap Limburg 2. 1. 7 Paragraaf 2. 1. 7 Recreatief medegebruik in of nabij een oppervlaktewater Artikel 2. 33 Toepassingsbereik Deze paragraaf is van toepassing op het gebruiken van het beperkingengebied met betrekking tot een oppervlaktewater voor recreatieve doeleinden. Artikel 2. 34 Specifieke zorgplicht recreatief medegebruik De zorgplicht, bedoeld in artikel 1. 12, houdt in ieder geval in dat: er geen schade wordt toegebracht aan het oppervlaktewater of de bijbehorende zones; er geen afval wordt achtergelaten; aanwezig vee op de aangrenzende percelen niet wordt verontrust; en de privacy van bewoners van huizen op de aangrenzende percelen wordt gerespecteerd. a. b. c. d. Artikel 2. 42 Vergunningplicht Het is verboden zonder vergunning in de kernzone van een primair of secundair water een parcours aan te leggen of in te richten voor recreatieve doeleinden. 3. 1 Afdeling 3. 1 Activiteiten bij waterkeringen 3. 1. 18 Paragraaf 3. 1. 18 Recreatief medegebruik Artikel 3. 74 Toepassingsbereik Deze paragraaf is van toepassen op het gebruiken van het beperkingengebied met betrekking tot een waterkering voor recreatie. Artikel 3. 75 Specifieke zorgplicht recreatief medegebruik De zorgplicht, bedoeld in artikel 1. 12, houdt in ieder geval in dat: voorkomen wordt dat de waterkering en bijbehorende zonering worden beschadigd als gevolg van het recreatief medegebruik; en paardrijden op een waterkering en in de kernzone alleen plaatsvindt op speciaal hiervoor ingerichte ruiterpaden. a. b. Artikel 3. 76 Aanwijzing algemene regels Bij recreatief medegebruik in de kernzone, wordt voldaan aan artikel 3. 77, tenzij een parcours wordt aangelegd of ingericht. 1. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 22/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg 2. Bij het aanleggen of inrichten van een parcours in de beschermingszone, wordt voldaan aan artikel 3. 77. Artikel 3. 77 Verbod recreatief medegebruik Het is verboden de waterkering te gebruiken voor recreatieve doeleinden op plaatsen waar dit door het waterschap kenbaar is gemaakt. Het is verboden de taluds van de waterkering te gebruiken voor recreatieve doeleinden, tenzij het gebruik plaatsvindt op de daarvoor ingerichte locaties. 1. 2. Artikel 3. 78 Vergunningplicht Het is verboden zonder vergunning een parcours aan te leggen of in te richten in de kernzone. Het is verboden zonder vergunning gebruik te maken van de kernzone voor gemotoriseerde vormen van recreatief medegebruik. Het is verboden zonder vergunning gebruik te maken van de beschermingszone voor gemotoriseerde vormen van recreatief medegebruik. 1. 2. 3. 3. 1. 19 Paragraaf 3. 1. 19 Evenementen Artikel 3. 79 Toepassingsbereik Deze paragraaf is van toepassing op het houden van een evenement in het beperkingengebied met betrekking tot een waterkering. Artikel 3. 80 Specifieke zorgplicht evenementen De zorgplicht, bedoeld in artikel 1. 12 houdt in ieder geval in dat geen schade wordt toegebracht aan de waterkering en bijbehorende zoneringen. Artikel 3. 81 Aanwijzing algemene regels Bij het houden van een evenement in de beschermingszone, wordt voldaan aan artikel 3. 82. Artikel 3. 82 Algemene regel evenementen Er worden geen ontgravingen uitgevoerd. Tijdelijke onderkomens en afrasteringen worden niet dieper dan 30 cm in de grond vastgesteld of verankerd. Kabels en leidingen worden bovengronds aangebracht. 1. 2. 3. Artikel 3. 83 Melding Het is verboden de activiteit, bedoeld in artikel 3. 81, te verrichten zonder dit ten minste vier weken voor het begin ervan te melden. Als de activiteit op een andere manier wordt verricht dan overeenkomstig die gegevens, wordt hier zo spoedig mogelijk melding van gedaan. 1. 2. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 23/24 Wandelen nabij woningen op waterkeringen of onderhoudspaden Afwegingsinstructie voor openstelling Waterschap Limburg Artikel 3. 84 Vergunningplicht Het is verboden zonder vergunning een evenement te houden in de kernzone. zaaknr. 2020-Z7527 doc. nr. 2020-D134091 24/24 Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 202413.04 MBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF56. FW_ uitvraag Infor (geanonimiseerd).pdf
4 juli 202449.94 MBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF75. RE_ WOO verzoek 1e zijtak Holsterbeek (geanonimiseerd).pdf
Van: ES RN @ waterschaplimburg.nl> Verzonden: 09-01-2024 12:09 (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Aan: EN <2 wterschaplimburg.nl>, OR aterschaplimburg.nl>, MN waterschaplimburg.nl> CC: MR» waterschaplimburg.nl> (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: RE: WOO verzoek le zijtak Holsterbeek Hoi, Ik heb de onderdelen die ik zou toevoegen zojuist afgerond. Verder heb ik de zaaknummers van de omgevingsmeldingen al toegevoegd (maar de mappen nog niet gevuld!) Waar we het gisteren verder nog over hebben gehad is (staat los van het Woo-verzoek): 0 Nagaan waarom de aanvullende (hydrologische) vragen van nog niet zijn beantwoord n Nagaan wat de voortgang is bij de Groene Brigade en de Milieudienst (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) 0 Afstemmen met hoe we verder gaan binnen dit dossier aangezien het een aanzienlijke (geanonimiseerd) tijdsbesteding vergt Met vriendelijke groet, + Werkzaam op: ma di do (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) waterschap \\ L limburg met de omgeving, voor de omgeving AEEA, ISA Ja, ik meld me aar (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Van: le waterschaplimburg.nl> Verzonden: maandag 8 januari 2024 14:49 Aan: B @waterschaplimburg.nl>; le waterschaplimburg.nl>; (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) 5 @waterschaplimburg.nl> GC: < M@waterschaplimburg.nl> Onderwerp: WOO verzoek 1e zijtak Holsterbeek Beste Hierbij een korte actielijst rondom het aanleveren voor de bestanden van de 1° zijtak Holsterbeek heeft een dossier gemaakt: oapostbus NN oee Holsterbeek (geanonimiseerd) Aanlever datum; Woensdag 8-1-2024 12.00 > zorgt voor check woensdag morgen en verstuurd een bericht dat alles compleet is. (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) -Obs meldingen / inspecties > Mails apjes, 2018 — 2023 > iedereen , zover nog beschikbaar en zolang er bever of 1° zijtak holsterbeek in word benoemd. Mails apjes verdwenen beverdammen > A.) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Omgevingsmeldingen > - (geanonimiseerd) Berichten rondom Landmeter > Afschot > Mocht ik nog zaken vergeten zijn neem zet deze ook in de map. Met vriendelijke groet, +31 waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving oee (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 2024718.43 KBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF85. 2024-03-19 Aanvullende artikel 35-vragen PvdD - beverproblematiek eerste zijtak Holsterbeek te Paarlo (geanonimiseerd).pdf
Art. 35 vragen Aanvullende vragen beverproblematiek eerste zijtak Holsterbeek te Paarlo Zoals u bekend woont een beverfamilie in de eerste zijtak Holsterbeek, Paarlo. Enkele aangrenzende bewoners zijn verheugd over deze aanwezigheid, andere bewoners zijn dit niet en vernielen op eigen houtje de dammen die de dieren gemaakt hebben, hetgeen een overtreding is van de Wet Natuurbescherming. Dit hoewel WL zelf al ingrijpt bij overlast. Deze vernielende buurtbewoners zijn bekend, staan op beeld en hier is aangifte over gedaan bij Milieu Recherche Politie, die hierop hebben geacteerd. Dit dossier ligt bij de Rechtbank in den Bosch ter afhandeling. WL meldt aangifte te hebben gedaan bij Provinciale Staten Limburg Daarnaast zijn in opgevraagde WOO documenten met betrekking tot deze casus diverse onjuistheden gevonden en niet volgens protocol en/of wet- en regelgeving gevolgde procedures door bevoegde, betrokken instanties van/via zowel de Provincie Limburg als het Waterschap Limburg. Ook aan PS zijn hierover vragen gesteld door Statenleden, op de antwoorden wordt nog gewacht. Terwijl er nog geen duidelijkheid is en nog vele vragen onbeantwoord zijn, heeft het Waterschap besloten om tot afschot van de bever over te gaan. Een verzoek tot uitstel van afschot voor de duur van 4 weken om de WOO documenten goed te kunnen analyseren is afgewezen. Dit roept bij de Partij voor de Dieren de volgende vragen op: 1. Op welke wettelijke gronden is door WL besloten om tot afschot van deze beverfamilie over te gaan? Gaarne de stappen van de " escalatieladder " conform de vigerende regelgeving van Faunabeheer toelichten. WL heeft aangifte gedaan bij PS met betrekking tot de gepleegde vernielingen van de dammen en burchten. Welke acties heeft PS daaromtrent ondernomen? Is dit inmiddels afgehandeld? In de WOO documenten zijn onjuistheden geconstateerd met betrekking tot de behandeling en omgeving van de bever. Een overzicht van deze vermeende onjuistheden is in de maak. Is WL bereid het afschot van de bever 4 weken uit te stellen om aan de hand van dit overzicht mogelijk tot een andere beslissing ten aanzien van het doden van de bevers te komen? Zo nee waarom niet? De PvdD fractie is zich bewust van de moeilijke situatie waarin het beverteam van WL zich bevindt. Echter om mensen die middels illegale handelingen hun zin proberen te krijgen te belonen met afschot van de bever familie lijkt ons een nogal rigoureuze methode om dit conflict op te lossen. Een tijdelijke oplossing, immers de komst van een nieuwe bever zal niet lang op zich laten wachten. Bent u bekend met www. animoanimalis. nl? Dit is een dierwetenschapper gespecialiseerd in conflictbeheersing tussen mens en dier, met name op het gebied van overlastpreventie. Is het DB bereid deze wetenschapper (of een andere met gelijke skills) in te huren om dit slepende burenconflict op te lossen? Zo nee waarom niet? 2. 3. 4.
4 juli 2024695.13 KBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF87. Artikel 35-vragen Partij voor de Dieren over de bever in Limburg (geanonimiseerd).pdf
Van: bestuursondersteuning <bestuursondersteuning@waterschaplimburg.nl> Verzonden: 22-05-2023 15:50 Aan: ab <#ab@waterschaplimburg.nl> CC: bestuursondersteuning <bestuursondersteuning@waterschaplimburg.nl>, EN vv terschaplimburg.nl>, RN waterschaplimburg.nl>, EE - B @ waterschaplimburg.nl> Onderwerp: Artikel 35-vragen Partij voor de Dieren over de bever in Limburg (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Aan de leden van het algemeen bestuur Beste dames en heren, Vandaag heeft AB-lid Anne Hanssen namens de fractie Partij voor de Dieren een aantal schriftelijke vragen gesteld over de bever in Limburg. Ter voldoening aan het bepaalde in artikel 35, lid 2 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur, doe ik u namens de wnd. secretaris-directeur de desbetreffende vragen hierbij ter kennisneming toekomen. De beantwoording van de vragen zal worden geagendeerd voor een van de komende DB-vergaderingen en zal u te zijner tijd worden toegezonden. Ik vertrouw erop u hiermee vooralsnog voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, waterschap \\ L limburg met de omgeving, voor de omgeving OlfiviOl inj 4 Ja, Ik meld me aan voor e Van: Anne Hanssen <A. Hanssen@waterschaplimburg.nl> Verzonden: maandag 22 mei 2023 15:11 Aan: bestuursondersteuning <bestuursondersteuning@waterschaplimburg.nl> GC: Ton Haagen <T.Haagen@waterschaplimburg.nl> Onderwerp: vragen bever Beste collega’s van bestuursondersteuning, Bij deze verzoek om bijgaande vragen door te zetten naar het Dagelijks Bestuur. Bij voorbaat dank Anne Hanssen Fractie PvdD (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Aan: het Dagelijks Bestuur van Waterschap Limburg Van: Anne Hanssen, fractie PvdD Betreft: Vragen ex. Artikel 35 Onderwerp: de bever in Limburg DD: 21 mei 2023 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- De bever in Limburg De bever is in 1982 geherintroduceerd in Nederland met de bedoeling dat deze inheemse soort zich weer in ons land vestigt. De Partij voor de Dieren is van mening dat wij als mensen en in het bijzonder wij als Waterschap daarom een verantwoordelijkheid hebben om waar mogelijk het dier een geschikte leefomgeving aan te bieden, ook wanneer dit betekent dat menselijke activiteiten daar soms voor moeten wijken of inkrimpen. Aangezien de bever een territoriaal dier is, zal de populatie zich niet ongebreideld uitbreiden maar zich aanpassen aan de hoeveelheid geschikte territoria en beschikbaar voedsel. Uit waarnemingen door bezorgde burgers blijkt dat bij meldingen van overlast door het Waterschap stelselmatig diverse beverdammen worden verlaagd en verwijderd, o. a. in de Holsterbeek bij Paarlo. Dit leidt bij de Partij voor de Dieren-fractie tot de volgende vragen: 1. Kan het DB aangeven hoeveel en op welke locaties beverdammen momenteel in Limburg worden beheerd en hoeveel daarvan conflictsituaties opleveren? Gebeurt dit beheer op basis van de gedragscode wet natuurbescherming voor Waterschappen of op basis van een provinciale ontheffing? 2. Is er voor het verlagen en verwijderen van de dammen in Limburg een ontheffing afgegeven door Provinciale Staten? Zo ja, welke voorwaarden zijn er aan deze ontheffing verbonden? Zo nee, op welke wettelijke grond gebeurt dit en onder welke condities? 3. Uit waarnemingen door burgers blijkt dat naast het Waterschap ook particulieren 1 dammen afbreken of takken verwijderen zodat het water meer doorstroomt. Klopt het dat het Waterschap Limburg op de hoogte is van het feit dat burgers structureel illegaal beverdammen afbreken? Zo ja, wordt hiertegen gehandhaafd door WL als het gaat om waterlopen die onder het beheer van WL vallen? Zo nee, onder wiens verantwoordelijkheid valt deze handhaving? 4. Wie controleert in Limburg het naleven van de regels, afspraken en gedragscodes van ontheffingen aangaande de bever? 1 Foto documentatie is voorhanden Uit een van de stuwen van de Holsterbeek is het schot verwijderd en dammen worden 2 volledig afgebroken. Het waterpeil is daardoor zo laag komen te staan dat ingangen van het beverhol droog zijn komen liggen. Dit terwijl de kraamperiode in volle gang is. Een bever heeft water nodig met een diepte van minimaal een halve meter. Op locaties waar de bever een hol of een burcht heeft, prefereert hij een waterdiepte van minimaal één meter. Bij een ondiepere watergang gaan bevers een dam bouwen om de diepte en het wateroppervlak te vergroten. 5. Is het verlagen of verwijderen van dammen, met het verstoren van burchten tot gevolg ook toegestaan in de kraamperiode? Zo ja, op welke wettelijke basis en onder welke voorwaarden? Zo neen, wat is de reden dat dit in Paarlo wel wordt gedaan door het Waterschap? 6. Welke conflicten en problemen komen in het gebied van Paarlo en de Holsterbeek voor en welke maatregelen zijn met partijen besproken en welke zijn toegepast? Graag een specificatie per conflict. 7. Is er een rapportage opgemaakt over de situatie in Paarlo? Zo ja, kan het DB deze bij de antwoorden voegen? 8. In de beleidslijn Bever van 2022 van de Gedeputeerde Staten van Limburg heeft het College hoofdlijnen vastgesteld voor het vernieuwde provinciale schade-gestuurde 3 beverbeleid. Hierin staat dat er meer inzet van preventieve middelen moet komen om schade door bevers te voorkomen en/of te verminderen, onder andere door een subsidie voor agrariërs en particulieren. Het College benadrukt dat preventie de meest effectieve en duurzame maatregel is om beverschade te voorkomen. Het kenniscentrum bever en Bij12 hebben op hun website diverse maatregelen op een rij 4 gezet, zowel ter preventie als bij reeds ontstane schade. Faunaschade aan landbouwgewassen veroorzaakt door bevers wordt voor 100% door BIJ12 vergoed en bij de FBE Roermond kunnen beverwerende rastersets tegen een borg voor de duur van maximaal 3 maanden worden opgehaald. 5 Volgens de vakspecialist ecologie van het Waterschap is er in Paarlo nog niet naar andere maatregelen gezocht. De fractie van de Partij voor de Dieren is van mening dat in plaats van het voortdurend ondermijnen van beveractiviteiten er ook minder ingrijpende maatregelen beschikbaar zijn. Het continue verlagen van dammen is een verstoring en inbreuk op de natuurlijke leefomgeving van de dieren. Het vernielen en verlagen van dammen heeft tot gevolg dat de bever steeds opnieuw probeert zijn habitat te herstellen met als gevolg meer 2 3 file:///C:/Users/natas/Downloads/Mededeling%20Portefeuillehouder%20inzake%20Beleidslijn%20Bever%20bri ef%20gedeputeerde%20Gabri%C3%ABls%20van%2015-02-2022%20(GS%20DOC-00224550)%20(5). pdf 4 https://www. kenniscentrumbever. nl/sites/default/files/2021- 08/V. %20Dijkstra%2C%20E. %20Polman%20%282018%29%20Voorbeeldendocument%20bevermaatregelen. pdf 5 Foto documentatie voorhanden https://www. bij12. nl/onderwerpen/faunazaken/schade-voorkomen/module-bevers-en-beverratten/ knaagactiviteiten aan de omliggende bomen. Hij heeft zelfs een tunnel onder de weg door gegraven naar de andere kant van het pad waar het waterniveau hoger is. Hierdoor ontstaan ongewenste situaties, indirect het gevolg van het voortdurend verstoren van de kraamburcht. Door de zware landbouwmachines die gebruik maken van het voetpad is nu een gat boven de tunnel ontstaan. Voorbeelden van andere oplossingen zijn bijvoorbeeld het gebruik van een deceiver, het verleggen van watergangen, het uit productie halen van een gedeelte van de oevers (bijvoorbeeld van landbouwkundig naar een natuurfunctie) en het aanliggende voetpad afsluiten voor de zware landbouwmachines, aangezien er ook andere toegangen tot de landbouwgronden zijn. Is dit gebruik van het voetpad door zware landbouwmachines legaal? Ook hiervan zijn foto’s beschikbaar. Bij vraatschade kan gedacht worden aan het gebruik van rasters en/of het plaatsen van andere bomen en struiken of een beverwerende vloeistof. Kan het DB aangeven wat de reden is dat er nog niet naar andere oplossingen is gezocht? 9. 10. Kan het DB een gemotiveerd en gespecificeerd antwoord geven op de vraag hoe het beheer van de overige beverdammen in Limburg is geregeld? Worden daar meer preventieve maatregelen genomen om schade te voorkomen of te verminderen? Zo ja welke? Om op een evenwichtige manier te kunnen samenleven met de bever heeft het College van Gedeputeerde Staten in de beleidslijn bever bevestigd dat er betere voorlichting aan particulieren, eigenaren en beheerders van terreinen en waterwegen, bedrijven en gemeenten moet komen. De Provincie Limburg, het Waterschap en de Faunabeheereenheid moeten de verschillende doelgroepen daarover gaan informeren en daarbij aansluiten bij het landelijke informatieportaal over de bever: Kenniscentrum Bever https://www. kenniscentrumbever. nl/ Daarnaast kunnen particulieren en agrariërs bij de Provincie Limburg advies aanvragen over de inzet van preventieve maatregelen in specifieke probleemsituaties. 11. Wordt bij klachten over beveractiviteiten in Limburg in het algemeen door het Waterschap vermeld dat de bever een beschermde soort is, dat er preventieve maatregelen en vergoedingen beschikbaar zijn? Zo ja, welke maatregelen zijn op welke locaties getroffen en van welke vergoedingen is gebruik gemaakt tot heden? In hoeverre wordt gekeken naar aanpassingen aan de omgeving om de bever een kans te geven zich ergens te vestigen? Zo ja, waar is dit toegepast? Zo nee, waarom niet? Het jaar 2022 was één van de droogste jaren ooit gemeten. De lente van 2023 juist de natste. Uit een nieuwsbericht van de NOS blijkt dat de Waterschappen in Nederland staan te 6 springen om (regen)water zoveel mogelijk vast te houden. Waterschappen hebben diverse projecten waardoor water langer in gebieden blijft. Een aantal maatregelen zijn bijvoorbeeld het omleggen en laten meanderen van beken. Het college van Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg roept op om de leefgebieden en de leefwijze van de bever zoveel mogelijk 6 https://nos. nl/video/2474770-het-regent-het-regent-wat-te-doen-met-al-dat-water te integreren in de water- en natuuropgaven waar gezamenlijk in Limburg aan wordt gewerkt. Daarmee kan worden geprofiteerd van de voordelen van de bever voor het 7 waterbeheer en schade worden voorkomen. 12. Wat onderneemt of gaat het Waterschap ondernemen nu de Provincie Limburg opgeroepen heeft juist te profiteren van de voordelen van de bever voor het waterbeheer? En meer specifiek, hoe gaat het Waterschap acteren bij de Holsterbeek in Paarlo? Foto’s van de situatie kunnen toegestuurd worden. Bij voorbaat dank voor schriftelijke beantwoording van deze vragen binnen de daarvoor geldende termijn, Namens de fractie Partij voor de Dieren Anne Hanssen 7 file:///C:/Users/natas/Downloads/Mededeling%20Portefeuillehouder%20inzake%20Beleidslijn%20Bever%20bri ef%20gedeputeerde%20Gabri%C3%ABls%20van%2015-02-2022%20(GS%20DOC-00224550)%20(5). pdf Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 20242.88 MBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF73. RE_ Casus Holsterbeek Paarlo (bever) (geanonimiseerd).pdf
Van: B pr limburg.nl Verzonden: 19-02-2024 09:35 Aan: WE ME Coelius, ME opviel CC: A NE MN opin, EE ate EE (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Bi @fbelimburg.nl>, MES Cn B - oeimbure.nl> MRI 2 waterschaplimburg.nl>, MA waterschaplimburg.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: RE: Casus Holsterbeek Paarlo (bever) Hoi EE (geanonimiseerd) De foutieve verwijzing is bekend; in de besluitbrief (de motivering voor ontheffingverlening) zijn gelukkig wel de juiste artikelen benoemd. Het onderwerp staat vandaag op de agenda van ons overleg met de juristen. Ik wil even kijken of we deze foutieve verwijzing direct kunnen/moeten aanpassen gelijk met jullie verzoek tot wijziging van het .22 Magnum. Groeten, Cluster Vergunningen, Toezicht en Handhaving (YTH) T +31 (04E u +1 0)s EL 0 E BRO orviimburg.nl Postadres Postbus 5700 | 6202 MA Maastricht (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Bezoekadres Limburglaan 10 | 6229 GA Maastricht Kijk ook op www.limburg.nl Van: MMO rvelimburg.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Verzonden: maandag 19 februari 2024 09:35 @prvlimburg. nl>; @prvlimburg. nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) @fbelimburg.nl>; @waterschaplimburg.nl) Mo waterschapiimburg. nl>; @waterschaplimburg.nl) MMM waterschaplimburg.nl= (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Onderwerp: RE: Casus Holsterbeek Paarlo (bever) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Excuses, bedoelde art 3.17 Wnb i.p.v. art. 3.5 Wnb zoals in mijn eerdere mailâ€)… Met vriendelijke groet, fauna beheer eenheid LIMBURG T: +31 475 381733 E: info@fbelimburg.nl W: www fbelimburg.nl (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Postadres: Postbus 960, 6040 AZ Roermond Bezoekadres: Steegstraat 5, 6041 EA Roermond ee Spaar papier – is het echt nodig dat u deze e-mail afdrukt? (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Van: Verzonden; maandag 19 februari 2024 09:29 rvlimburg.nl) MB or viirnbura.nl>; fbelimburg.nl>; (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: FW: Casus Holsterbeek Paarlo (bever) Urgentie: Hoog Hoi ME NE (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Door het Waterschap werden wij gewezen op een mogelijke niet correcte verwijzing in de Ontheffing Bever 2021-35. Er wordt gesteld dat ex art 3.5 lid 1a (Vogelrichtlijn) ontheffing wordt verleend, maar zou dit niet ex art 3.5 lid 1b (Habitatsoorten) moeten zijn? Praktisch maakt het denk ik niet veel uit, omdat vervolgens wÄ©I de juiste artikelen worden genoemd waarvan wordt ontheven, en duidelijk is dat hier om een Habitatrichtlijn soort gaat in zowel ontheffing als besluitbrief. Ook is deze ontheffing al door de bezwaar en beroep heen is, dus rechtsgeldig tot einde ontheffing? Maar moet dit voor de lopende periode nog worden aangepast middels besluit tot wijziging van alleen deze mogelijk niet correcte verwijzing? Met vriendelijke groet, (geanonimiseerd) fauna beheer eenheid LIMBURG T: +31 475 381733 E: info@fbelimburg.nl W: www. on nl Postadres: Postbus 960, 6040 AZ Roermond Bezoekadres: Steegstraat 5, 6041 EA Roermond 5 Spaar papier – is het echt nodig dat u deze e-mail afdrukt? Van: <EJ@ waterschaplimbura.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Verzonden: woensdag 14 februari 2024 16:27 fbelimburg.nl> waterschaplimburg.nl>; i nr (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: FW: Casus Holsterbeek Paarlo (bever) Urgentie: Hoog Hoi Zie onderstaande mail van mijn collega Is deze foutieve verwijzing naar het artikel over vogels inderdaad een feit? (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) En zo ja, wat zijn hiervan de consequenties voor de machtiging die het waterschap heeft voor het uitvoeren van beverbeheer? De gevolgen lijken breder te zijn dan uitsluitend de casus Holsterbeek. Graag op korte termijn een advies. Met vriendelijke groet, + Werkzaam op: ma di do (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving OOo INA Ja, Ik meld me aan voor e-mails op maat Van: le waterschaplimbura.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Verzonden: vrijdag 9 februari 2024 11:14 Aan: lo waterschaplimbura.nl>; le waterschaplimbura.nl= (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: Casus Holsterbeek Paarlo (bever) Hoi B en MM (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Gisteren heb ik met de Groene Brigade gesproken over het handhavingstraject dat heeft gelopen in relatie tot de casus met betrekking tot de bever in de Holsterbeek in Paarlo. Uit de mailwisseling die ik heb gezien is mij gebleken dat een zeker heer MRE jullie behoorlijk bezighoudt, daarom ook deze mail aan jullie. (geanonimiseerd) Het blijkt namelijk dat de ontheffing die de provincie aan de Faunabeheerenheid (FBE) Limburg heeft verleend niet juist is. Deze ontheffing is namelijk afgegeven onder andere op basis van artikel 3.17, lid 1 onder a van de Wet natuurbescherming (Wnb). Daar zit dan ook direct de fout, want artikel 3.17, lid 1, onder a gaat over vogels. Het juiste artikel moet zijn artikel 3.17, lid 1, onder b zijn. Dit gaat over zoogdieren. De bovengenoemde fout is weliswaar consequent, maar dus ook onjuist doorgevoerd in de gebiedsgebonden machtiging van de FBE aan het waterschap. Het zou zo maar kunnen zijn dat als we op basis van deze machtiging de bever gaan doden dat weer tot problemen zou kunnen leiden. Op basis van de ontheffing en de machtiging is dus alleen toegestaan vogels te bestrijden. Zeker gezien het feit dat die mijnheer kennelijk met Woo-verzoeken van alles aan het opvragen is. Wellicht valt hem dit ook wel op. Overigens kan Patrick van de Broeck de machtiging uiteraard ook niet meer ondertekenen. (geanonimiseerd) Ik denk dat het heel verstandig is dat jullie bij de FBE Limburg aangeven dat de ontheffing niet juist is en de machtiging dus ook niet, omdat die gebaseerd is op het verkeerde artikel uit de Wet natuurbescherming. (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) De bovengenoemde regels uit de Wet natuurbescherming staan sinds 1 januari 2024 in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal). Het kan dus zo zijn dat de bestaande ontheffing niet meer gewijzigd kan worden, maar dat de FBE Limburg een nieuwe ontheffing moet aanvragen. Het is echter aan het bevoegd gezag (provincie) hoe zij daar mee om gaan. Als de inhoud van hetgeen ik hierboven beschreven heb al bij jullie bekend is, dan mag je deze mail als niet verzonden beschouwen. Groet, Met vriendelijke groet, (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) +31 waterschap \\\ L limburg met de omgeving, voor de omgeving OGO 4 Ja, Ik meld me aan voor e-mails op maat Dit e-mailbericht en de informatie verzonden met dit e-mailbericht is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten of die vertrouwelijk is of om andere redenen rechtens beschermd is. Kennisname en gebruik van deze informatie door anderen dan de geadresseerde (n) is verboden. Indien u deze email abusievelijk hebt ontvangen, brengt u ons dan op de hoogte waarbij u gevraagd zal worden het originele bericht te vernietigen. (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 20242.18 MBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
PDF64. RE_ Beverbeheer Holsterbeek (15) (geanonimiseerd).pdf
Van: MR» waterschaplimburg.nl> Verzonden: 15-01-2024 13:37 Aan: EN Nv aterschaplimburg.nl>, B MN» waterschaplimburg.nl>, Ks (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (@waterschaplimburg.nl> == CC: MR waterschaplimburg.nl> (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Onderwerp: RE: Beverbeh Holsterbeek Hoi, Hebben jullie tijd om hier (vanmiddag) overheen te lezen? Dit zijn de antwoorden op de onderstaande vragen van de milieupolitie. Bedankt en groet, Met vriendelijke groet, (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Werkzaam op: ma di do waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving OKRA: KCA (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd)(geanonimiseerd)(geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Van: Verzonden: donderdag 11 januari 2024 16:07 J El @waterschaplimburg. nl>; ne 5 ewarerschapiimburg: nie Onderwerp: FW: Beverbeheer Holsterbeek Hoi, Van de milieupolitie hebben we onderstaande vordering gekregen. (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) B] kunnen jullie helpen met de aanleveren van de antwoorden op de laatste 2 bullits? RJ willen jullie over het eind-concept heen lezen voordat het maandag wordt verstuurd? Met vriendelijke groet, +31 Werkzaam op: ma di do (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) waterschap \\ limburg met de omgeving, voor de omgeving OKRA KR MCA (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) \/] Ja, Ik meid me aan voor e-mails op maat Van: MN ooo tien Ne ooien > (geanonimiseerd)(geanonimiseerd) Verzonden: donderdag 11 januari 2024 15:12 Aan: <l @ waterschaplimbura.nl> (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) Onderwerp: Beverbeheer Holsterbeek Hoi Zoals telefonisch besproken mijn vragen. (geanonimiseerd) Zoals ook besproken vorder ik in verband met een strafrechtelijk onderzoek op grond van artikel 19 van de Wet op de Economische Delicten inzage in de volgende gegevens of bescheiden: 0 Overzicht van de bekende beverdammen in de Holsterbeek en 1° zijtak Holsterbeek? (Paarlo / St. Odiliënberg) 0 Wie is het bevoegde gezag voor de locaties waar de gevraagde beverdammen zich bevinden? 0 Welke verantwoordelijkheid heeft het Waterschap Limburg t.a.v. de gevraagde beverdammen? 0 Wat is het beleid m.b.t. beverdammen, mogelijk specifiek geldend voor de beverdammen in het gevraagde gebied? 0 Watis de procedure bij klachten en/of meldingen over beverdammen? 0 Welke meldingen zijn er sinds 1 augustus 2022 binnengekomen aangaande de aanwezige beverdammen in het gevraagde gebied? Zoals afgesproken kun je aan de vordering voldoen door op deze mail te reageren. Als ik de gegevens komende maandag, uiterlijk dinsdag 12.00 uur zou mogen ontvangen dan zou dit prettig zijn. Met vriendelijke groet, Politie | Limburg | Divisie Regionale Recherche | Team Milieu Politie | Limburg | Team Milieu Andersonweg 50, 6041 JE Roermond Tel: 06 Mail: olitie.nl Werkdagen: ma-di-do-vri (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) meemennennenennnnenn Disclaimer nnen De informatie verzonden met dit e-mailbericht (en bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n) en zij die van de geadresseerde(n) toestemming kregen dit bericht te lezen. Kennisneming door anderen is niet toegestaan. De informatie in dit e-mailbericht (en bijlagen) kan vertrouwelijk van aard zijn en binnen het bereik van een geheimhoudingsplicht en/of een verschoningsrecht vallen. Indien dit e-mailbericht niet voor u bestemd is, wordt u verzocht de afzender daarover onmiddellijk te informeren en het e-mailbericht (en bijlagen) te vernietigen. Conform het beveiligingsbeleid van de Politie wordt e-mail van en naar de politie gecontroleerd op virussen, spam en phishing en moet deze e-mail voldoen aan de voor de overheid verplichte mailbeveiligingsstandaarden die zijn vastgesteld door het Forum Standaardisatie. Mail die niet voldoet aan het beveiligingsbeleid kan worden geblokkeerd waardoor deze de geadresseerde niet bereikt. De geadresseerde wordt hiervan niet in kennis gesteld. (geanonimiseerd) (geanonimiseerd) The information sent in this E-mail message (including any attachments) is exclusively intended for the individual(s) to whom it is addressed and for the individual(s) who has/have had permission from the recipient(s) to read this message. Access by others is not permitted. The information in this E-mail message (including any attachments) may be of a confidential nature and may form part of the duty of confidentiality and/or the right of non-disclosure. If you have received this E-mail message in error, please notify the sender without delay and delete the E-mail message (including any attachments). In conformity with the security policy of the Police, E-mails from and to the Police are checked for viruses, spam and phishing and this E-mail must meet the standards of the government-imposed E-mail security as set by the Standardization Forum. Any E-mail failing to meet said security policy may be blocked as a result of which it will not reach the intended recipient. The recipient concerned will not be notified. --------------------------------------------------------------------- Beverbeheer Holsterbeek ste 1. Overzicht van de bekende beverdammen in de Holsterbeek en de 1 Holsterbeek zijtak Op de bijgevoegde kaart zijn de beverdammen aangegeven die de laatste 5 jaar aanwezig waren in de Holsterbeek (inclusief de eerste en tweede zijtak). Figuur 1. Beverdammen Holsterbeek 2. Wie is het bevoegd gezag voor de locaties waar de gevraagde beverdammen zich bevinden? Op Europees niveau is de beschermde status van de bever vastgelegd in de Habitatrichtlijn (bijlage II en IV) en op landelijk niveau in de Wet Natuurbescherming. Het Rijk heeft onderdelen van de Wet natuurbescherming, waaronder de gebieden- en soortbescherming bij de Provincies neergelegd. De provincie Limburg is hierdoor het bevoegd gezag als het gaat om de bever. 3. Welke verantwoordelijkheden heeft Waterschap Limburg t. a. v. de gevraagde beverdammen? Waterschap Limburg is op basis van de waterschapslegger, de peilbeheerder van de Holsterbeek. De Holsterbeek (inclusief eerste en tweede zijtak) is grotendeels in eigendom bij het Waterschap. Het waterschap voert hier het dagelijks beheer en onderhoud uit (bijvoorbeeld maaien vanaf het naastgelegen onderhoudspad). Hoe het waterschap dit doet is vastgelegd in het Waterbeheerprogramma 2022-2027. De beverdammen hebben een raakvlak met de taak van het waterschap, omdat ze invloed hebben op het waterpeil in de beek. Het waterschap beheert de beverdammen dan ook vanuit haar taak als peilbeheerder. Bij het uitvoeren van beverbeheer wordt rekening gehouden met de beschermde status van de bever. Ook heeft het waterschap een provinciale machtiging op het FBP bever om maatregelen (bijvoorbeeld verlagen beverdam) onder voorwaarden uit te mogen voeren. Bij de Holsterbeek is het beverbeheer hoofdzakelijk gericht op het voorkomen van natschade op aanliggende agrarische percelen. Daarnaast moeten lokaal oeverholen worden gedicht, om het onderhoudspad langs de beek begaanbaar te houden voor maaimaterieel. 4. Wat is het beleid m. b. t. beverdammen; mogelijk specifiek geldend voor de beverdammen in het gevraagde gebied? In het Faunabeheerplan Bever 2020-2026 is door de Faunabeheereenheid Limburg het geldende beleid voor onder andere beverdammen vastgelegd. Provincie Limburg heeft dit Faunabeheerplan vastgesteld. Het Waterschap heeft op basis van dit FBP Bever een machtiging van de Provincie Limburg (op voorhand) voor het uitvoeren van beverbeheer. Een uitzondering hierop vormt het doden van bevers; dit valt niet onder de machtiging en wordt door het waterschap per locatie individueel aangevraagd bij de Provincie. Wanneer een beverdam in een watergang wordt vastgesteld waarvan het waterschap de peilbeheerder is, wordt intern een zogenaamd ‘integraal beveradvies’ opgesteld (bijgevoegd). Hierin staat beschreven hoe het waterschap omgaat met de beschermde beverdam, afgezet tegen haar taak als waterbeheerder. Holsterbeek In het FBP bever is het watersysteem van de Holsterbeek (met uitzondering van de benedenloop) aangeduid als ‘niet-kansrijk bevergebied’. Dit betekent dat de bever hier wel aanwezig mag zijn, maar er ingegrepen mag worden, op basis van een zogenaamde escalatieladder, als de bever door zijn leefwijze schade veroorzaakt. Hierbij mag een meer ingrijpende maatregelen pas worden ingezet als een minder ingrijpende maatregel niet (meer) werkt of niet meer in redelijkheid kan worden toegepast. Figuur 2. Watersysteem Holsterbeek met in groen het kansrijk bevergebied (FBP Bever) Het zwaarste middel dat in niet-kansrijk bevergebied kan worden ingezet is doding. Bij de Holsterbeek heeft het waterschap in het najaar van 2023 een verzoek ingediend bij de Faunabeheereenheid en Provincie om dieren te mogen doden vanwege de schade die is ontstaan aan het watersysteem. Hierop hebben beide organisaties groen licht gegeven. Vanwege de onrust die in de streek is ontstaan tussen voor- en tegenstanders van de bever is deze maatregel tot nader order opgeschort. „‚ Wat is de procedure bij klachten en/of meldingen over beverdammen? ‚ Welke meldingen zijn er sinds 1 augustus 2022 binnengekomen aangaande de aanwezige beverdammen in het gevraagde gebied? Bij het waterschap zijn sinds 1 augustus 2022 E&VER22B omgevingsmeldingen binnengekomen over de Holsterbeek. Deze meldingen zijn bijgevoegd. (geanonimiseerd) Toelichting grondslagen In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht. J Art. 5.1 lid 2 sub e Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 20242.89 MBHoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2
Download PDF
123...36