Wandelen op waterkeringen of onderhoudspaden nabij woningen
Wandelen nabij woningen op waterkeringen
of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie voor openstelling
*2020-D134091*
titel
subtitel
datum
versie
status
zaaknr.
documentnr.
vrijgave
waterschap
\\\
limburg
met de
omgeving,
voor de
omgeving
Wandelen
nabij woningen op waterkeringen
of
onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
15 februari 2022
1.2
Definitief
2020-275277
2020-D134091
2/24
Bezoekadres
Maria Theresialaan 99
6043 CX Roermond
Postadres
Postbus 2207
6040 CC Roermond
IBAN NL1ONWABO636750906
KvK 67682065
088-8890100
info@
waterschaplimburg.nl
waterschaplimburg.nl
(geanonimiseerd)
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Inhoudsopgave
1
1. 1
1. 2
1. 3
1. 4
Inleiding
Aanleiding
Afbakening
Status
en consultatie
Leeswijzer
4
4
5
5
7
2
2. 1
2. 2
2. 2. 1
2. 2. 2
2. 2. 3
2. 2. 4
2. 2. 5
2. 2. 6
2. 2. 7
Afwegingsinstructie
Beslisschema
Onderbouwing
Openstellen voor recreatief medegebruik als basis
Veiligheid voor alles
Afspraak is afspraak
Objectief toetsen van
privacy claims
Nadeelcompensatie en planschade
Onderzoeken hoe het wel kan
Overige overwegingen
en afwijkende situaties
9
9
9
9
10
10
10
13
13
14
3
3. 1
3. 2
3. 3
3. 4
3. 5
3. 6
Aanbevelingen
Planvoorbereiding
Grondaankoop
Kosten
van recreatief medegebruik
Wijze
van afsluiten
Handhaving bij niet openstellen
Communicatie
16
16
17
17
18
20
21
Bijlage: Relevante artikelen uit de concept Waterschapsverordening Waterschap Limburg 22
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
3/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
1 Inleiding
1. 1 Aanleiding
De inwoners
en bezoekers van Limburg laten meegenieten van al het moois dat Waterschap Limburg
aanlegt en beheert, is
een belangrijke invulling van het motto ‘met de omgeving, voor de omgeving'.
Het staat als uitgangspunt genoemd in onder andere het Waterbeheerprogramma 2022-2027, in het
Beheerplan Waterkeringen en
in het beleid voor recreatief medegebruik.
Om deze reden zijn veel waterkeringen en onderhoudspaden langs watergangen opengesteld voor
wandelaars. Hier wordt ruim gebruik van gemaakt en het gaat in veel gevallen zonder problemen.
Toch zijn
er
situaties waarin het openstellen van een waterschapsobject vragen of bezwaren oproept
bij omwonenden. En
er
zijn situaties waarin
onze
eigen medewerkers risico’s zien bij openstellen.
Risico’s die medewerkers en omwonenden benoemen zijn:
gevaar voor de wandelaars door hoogten, ondermijning (b. v. door bevers), kuilen, vee of
instabiele bomen, reuzenbereklauw, eikenprocessierups etc.
verstoring
van fauna, door te veel menselijke activiteit of loslopende honden
verstoring
van grote grazers of vee, vooral door loslopende honden
vandalisme en diefstal, b. v. doordat een
nieuw pad makkelijker toegang geeft tot huis en tuin
verstoring
van rust en privacy, doordat een
nieuw pad mensen dichter bij huis of tuin brengt
de verwachting van de omgeving dat het waterschap bij openstellen te allen tijde zorgt voor kort
gemaaid gras.
•
•
•
•
•
•
Bezwaren worden soms geuit in de planfase van een dijkversterking of van de herinrichting van een
beek. In andere gevallen komen knelpunten tot uiting nadat een werk is opgeleverd. Soms is het
onderdeel van onderhandelingen over aan te kopen grond. De eigenaar wil dan alleen verkopen als
het terrein in de toekomst niet zal worden opengesteld.
Vraagstukken rond openstellen bereiken het waterschap via meldingen of klachten van inwoners,
op
informatieavonden, in bezwaarschriften in planprocedures, via grondaankopers, inspecteurs of
toezichthouders van het waterschap of door een concreet incident. Het gaat om tientallen gevallen
per
jaar.
Nu wordt voor elke afzonderlijke situatie
een afweging gemaakt over de aanpak. Dit leidt vaak tot
een forse personele uurbesteding. Ook wordt zo telkens een andere aanpak gekozen en dreigt er
willekeur en mogelijk rechtsongelijkheid. Bovendien is
er
niet altijd een heldere of solide
onderbouwing van het besluit.
Uit bovenstaande aanleiding is de behoefte ontstaan aan een afwegingsinstructie. Met deze
instructie kunnen besluiten rond openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden nabij
woningen eenduidig worden getoetst en onderbouwd.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
4/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
1. 2 Afbakening
Voorliggende instructie focust zich op urgente vraagstukken rond het openstellen van waterkeringen
en onderhoudspaden langs watergangen voor wandelaars nabij woningen. Het gaat om clusters van
woningen, maar ook om individuele woningen.
Voor beleid rond andere vormen van recreatief medegebruik van waterschapswerken, verwijzen we
naar het Beleidskader recreatief medegebruik dat in de loop van 2022 wordt opgesteld. Daarin wordt
het gebiedsdekkende beleid beschreven voor een veelheid aan grote en kleine gebruiksvormen, zoals
fietsen, mountainbiken, gemotoriseerd rijden, paardrijden, mennen, blote voetenpaden, zwemmen,
varen, duckraces, hengelsport, waterspeelplaatsen, survivals en honden uitlaten. Ook beschrijft het
hoe wij omgaan met risico’s en aansprakelijkheid rond ondermijning door gravende dieren, instabiele
bomen, reuzenberenklauw, eikenprocessierups, illegaal loslopende honden, grazend vee etc.
In de voorliggende instructie ligt de focus op knelpunten waar privacy van aanwonenden in het
geding is. Een knelpunt ontstaat door een wijziging in de lokale situatie, bijvoorbeeld een
waterschapsproject als beekherstel, dijkverzwaring of dijkverlegging of door een wijziging in de
openstelling. Deze afwegingsinstructie geldt daarmee alleen voor nieuwe situaties. Het is in principe
niet bedoeld om bestaande situaties waar reeds wordt gewandeld en waar geen herinrichting is
opnieuw te beoordelen.
Door de focus op privacy, is de instructie minder geschikt voor het beoordelen van risico’s op
vandalisme, diefstal, overlast van loslopende honden etc.
1. 3 Status en consultatie
Voorliggende afwegingsinstructie is primair bedoeld om als waterschap tot besluiten te komen rond
het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden nabij woningen en deze te onderbouwen.
Bij het beantwoorden van vragen over genomen besluiten, kan het waterschap verwijzen naar deze
afwegingsinstructie. Het is daarmee
een
verantwoording
voor
besluiten rond openstellen.
De keuzes
en
criteria die in deze instructie worden beschreven, zijn grotendeels gebaseerd
op
praktische overwegingen
en
jurisprudentie. Er zijn in de Nederlandse wet-
en
regelgeving immers
geen
harde richtlijnen vastgelegd
over
privacy. De voorliggende instructie heeft dan ook geeft harde
juridische status. Bestaande regels of procedures
voor
projectplannen of andere ruimtelijke besluiten
blijven gelden. Deze instructie is niet keihard
en
biedt ruimte
om
in bepaalde situaties gemotiveerd
af te wijken
van
de voorgestelde werkwijze. Afweging daarvan vindt logischerwijs plaats in
een
integraal projectteam in afstemming met het dagelijks bestuur.
Deze afwegingsinstructie is tot stand gekomen in
nauwe
samenwerking tussen de clusters
Areaalbeheer, Projecten & Inkoop, Vergunningen, Toezicht & Handhaving, Kaders & Ontwikkeling
en
het team Hoogwaterbeschermingsprogramma.
Hoewel de instructie consequenties heeft
voor
zowel gebruikers als omwonenden
van
waterschaps-
werken, heeft
geen
consultatie plaatsgevonden. Het betreft namelijk
een
interne werkinstructie
en
geen
beleid. Wel wordt de instructie
opgenomen
in het in 2021
en
2022
op
te stellen beleidskader
recreatief medegebruik. Dat zal wel met belanghebbenden worden afgestemd
en
kan dan leiden tot
aanpassing
van
deze instructie. Ook tot dan opgedane praktijkervaringen worden
meegenomen.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
5/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Juridische kader
In de meeste praktijksituaties is het waterschap zowel beheerder als eigenaar van de waterkering of het
onderhoudspad. Er zijn ook situaties waar het eigendom bij derden ligt. In die gevallen zal het besluit over al
dan niet openstellen in overleg met de eigenaar moeten plaatsvinden.
Waar het waterschap zowel beheerder als eigenaar is, kunnen regels en besluiten worden gebaseerd op
verschillende juridische rechtsgronden, namelijk publiekrechtelijk en privaatrechtelijk. Onder publiekrecht
valt de keur/waterschapsverordening, waarin verbodsbepalingen kunnen worden opgenomen om de doelen
van het waterbeheer te ondersteunen. Via het privaatrecht kunnen zaken worden geregeld vanuit de rol als
eigenaar.
In Nederland geldt de zogenaamde doorkruisingsleer. Dat gaat er van uit dat het algemeen belang beter
wordt behartigd bij toepassing van publiekrecht dat bij privaatrecht, vooral omdat de mogelijkheden tot
bezwaar en beroep uitgebreider en eenvoudiger zijn. Daarom worden overheden geacht hun publieke
belangen te regelen via publiekrecht en niet (ook nog) via privaatrecht. Dit betekent dat het al dan niet
openstellen van waterstaatswerken geregeld moet worden in de keur/waterschapsverordening om een
handhavingsgrond te hebben. Argumenten om een werk niet open te stellen moeten dan echter slaan op de
doelen van het waterbeheer (waterafvoer, peilbeheer, ecologie, onderhoud etc. ). Privacy beschermen is geen
doel van het waterbeheer, waardoor dit geen argument kan zijn om een waterstaatswerk op basis van de
keur/waterschapsverordening af te sluiten.
Wel is het verdedigbaar om dan het privaatrecht toe te passen, met als argument goed buurmanschap. Dan
kan een toegangsverbod worden ingesteld op basis van artikel 461 Wetboek van strafrecht.
Handhaven op basis van de keur/Waterschapsverordening kan worden gedaan door de toezichthouders van
het waterschap. Handhaven op basis van het Wetboek van strafrecht kunnen de BOA’s van het waterschap,
maar ook die van de gemeente, RUD’s, politie en natuurbeherende organisaties.
Aansprakelijkheid
Een consequentie van het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden is dat de kans op ongelukken
en overlast toeneemt, al dan niet met letsel aan mens of dier en materiële schade. Mogelijke oorzaken zijn
instabiele bomen, onbeveiligde steile hoge taluds, welig tierende reuzenbereklauw en kuilen en gaten in het
pad. In de praktijk blijkt dat vaak naar het waterschap wordt gewezen als de entiteit die aansprakelijk is voor
gevaarlijke situaties, letsel, overlast of schade. Dit is niet altijd terecht.
Bij openbare wegen heeft de wegbeheerder een zorgplicht om de weg in een goede conditie te houden.
Waterkeringen
en
onderhoudspaden zijn echter geen openbare wegen. Wel geldt
er
bij openstelling
een
algemene zorgplicht
om
schade te voorkomen door de risico’s te onderkennen
en
deze
zo
veel mogelijk te
mitigeren.
Aansprakelijkstelling kan ook
aan
de orde zijn als het waterschap bepaalde verplichtingen niet nakomt,
bijvoorbeeld de afspraak om een bepaald gebied niet open te stellen of als het niet hierop handhaaft. Als
illegale betreders dan schade veroorzaken, kan het waterschap als aansprakelijke worden gezien. Ook voor
het schenden van privacy of het veroorzaken van overlast kan het waterschap als aansprakelijke worden
gezien als dit vanaf een opengesteld waterstaatswerk gebeurt.
Tot slot heeft het waterschap een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van eigen medewerkers,
dijkwachten en aannemers die werkzaamheden uitvoeren.
Naast al het bovenstaande geldt dat de recreant of betreder een verantwoordelijkheid heeft voor de eigen
veiligheid. Op opengestelde waterstaatswerken geldt ‘betreden op eigen risico’. Het is dan wel belangrijk dat
dit duidelijk is gemaakt, bijvoorbeeld door bebording.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
6/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Aansprakelijkheid (vervolg)
Andere risicobeheersende maatregelen zijn bijvoorbeeld:
Waarschuwen via de website dat het recreatief gebruik van waterstaatswerken mogelijk is op eigen risico
(Algemene waarschuwingsplicht);
Waarschuwen via de website of op locatie voor een verhoogd risico op een specifieke locatie;
Toezicht houden en handhavend optreden bij gevaarlijke locaties, waarbij opgemerkt dat dat een lage
prioriteit heeft op locaties waar is gewaarschuwd en waar de gebruiker op eigen verantwoordelijkheid
handelt;
Toegang tot gevaarlijke situaties ontmoedigen of onmogelijk maken;
Ingeval van aannemers de aansprakelijkheid zoveel mogelijk contractueel uitsluiten en
beperken;
Goed verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid.
-
-
-
-
-
-
1. 4 Leeswijzer
De afwegingsinstructie is beschreven
en
onderbouwd in hoofdstuk 2. Hoofdstuk 3 beschrijft
aandachtspunten die bijdragen
aan
het voorkómen
van
knelpunten
op
het gebied
van
tracékeuze,
grondverwerving, projectfinanciering, bebording, afsluiting, communicatie, aansprakelijkheid
en
handhaving.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
7/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Beslisboom voor wandelen nabij woningen op waterkeringen en onderhoudspaden. Dit schema geldt voor
nieuwe situaties, niet voor het herijken van bestaande. Zie toelichting op de volgende pagina.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
8/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
2 Afwegingsinstructie
2. 1 Beslisschema
Voor het toetsen van vragen of knelpunten rond het openstellen van waterkeringen of onderhouds-
paden nabij woningen is het afgebeelde beslisschema opgesteld. Hier volgt de instructie.
1. Bepaal van de situatie of er een bijzonder gevaar bestaat voor wandelaars, bijvoorbeeld risico
op
vallen van hoogte, ondermijnde onderhoudspaden of onveilige bomen. De laatste is meestal
oplosbaar door boomonderhoud. Bij niet veilig te maken situaties geldt: ga door naar
5. Bij
geen
gevaar: ga door naar
2.
Ga
na of er afspraken gelden met de belanghebbenden over al dan niet openstellen. Zo ja,
ga na
of deze rechtsgeldig zijn, dat wil zeggen: door beide partijen bevestigd en liefst vastgelegd in
een
overeenkomst of notarieel of dat ze alsnog rechtsgeldig te maken zijn. Zo ja:
ga door naar
5. Zo
nee: ga door naar
3.
Bepaal of er een onevenredige aantasting is
van de privacy van aanwonenden op basis van de
criteria bij #. We zien aantasting
van
privacy als onevenredig als aan alle drie voorwaarden is
voldaan. Zo ja:
ga naar
4. Zo
nee: openstelling is wel mogelijk.
Ga
na of de privacy kan worden hersteld of verbeterd met bijvoorbeeld afschermende beplanting
of een schutting. Zo ja: openstelling is mogelijk, mits met de belanghebbende afspraken worden
gemaakt over (de kosten van) het aanbrengen van een privacyverhogende maatregel. Zo nee: ga
door naar 5.
Ga
na of een doorgaande wandelroute is te maken door ter plekke van de woning(en) een
omleiding te maken. Bij
een dijk kan dit zijn het afleiden naar de voet van de dijk of halverwege
het talud, elders kan worden gezocht naar een route via de andere oever of via openbare paden
en wegen. Ook kan door het waterschap of door de beheerder van de wandelroute een strook
grond worden aangekocht om een pad op te situeren. Een voorwaarde is dat er overeenstem-
ming is
over de extra kosten. Zo ja: start de werkzaamheden om de omleidingsroute te
realiseren. Zo nee: openstelling is niet mogelijk.
2.
3.
4.
5.
2. 2 Onderbouwing
2. 2. 1 Openstellen voor recreatief medegebruik als basis
Waterkeringen zijn prachtige, bloeiende linten in het landschap met een fraai panorama als je
op de
kruin wandelt. Watergangen liggen in fraaie beekdalen, in aantrekkelijk buitengebied of vormen
groene linten in de bebouwde omgeving. Waterschap Limburg wil dat inwoners en bezoekers van
Limburg kunnen meegenieten van al dit moois. Dit is onder meer verwoord in het Waterbeheer-
programma
2022-2027
en
in ‘Ruimtelijke kwaliteit Noordelijke Maasvallei. Visie & leidende
principes’, waarin ‘Welkom op de dijk’ een van de toetsstenen is.
Ook in
ons Beheerplan Waterkeringen staat dat de keringen vaker een gedeeld gebruik kennen voor
recreatie. Waterschap Limburg kiest nadrukkelijk voor een open houding door een omslag te maken
van ‘nee, tenzij’ naar ‘ja, mits’, zolang de waterveiligheid niet in
gevaar komt. We staan in beginsel
open voor
recreatieve activiteiten
op en rondom de waterkeringen zoals wandelen, fietsen of andere
recreatieve activiteiten
op waterkeringen met bijbehorende voorzieningen zoals taludtrappen,
bankjes etc. We staan dit toe mits
er geen andere belangen prevaleren. Uitgangspunten bij het
toestaan van recreatief medegebruik zijn dat de primaire veiligheidsfunctie en een efficiënte
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
9/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
uitvoering
van onderhoudswerkzaamheden niet in het gedrang komen. Dit kan ook reden zijn
om
objecten tijdelijk af te sluiten, bijvoorbeeld een waterkering tijdens hoogwater.
Dat ook het Rijk waarde hecht aan recreatie blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in de Omgevingswet
bestaande recreatieve routes worden beschouwd als te handhaven infrastructuur.
Bij dijkversterkingsprojecten wordt in enkele gevallen het wandelen op waterkeringen gezien als een
soort mitigerende maatregel voor bewoners die hun uitzicht op de rivier verliezen door een nieuwe
of hogere dijk. Door de dijk open te stellen kunnen ze toch nog genieten van het rivierlandschap, zij
het niet
meer
vanuit hun huis.
Inwoners
en recreanten waarderen mogelijkheden om te wandelen. Bij waterkeringen loopt men
graag over de kruin. Doorgaande wandelroutes en “ommetjes” zijn interessanter dan doodlopende
routes. Recreatief medegebruik kan er voor zorgen dat mensen zich medeverantwoordelijk gaan
voelen voor de waterschapswerken en meer waardering krijgen voor het werk van het waterschap.
Genoeg redenen om openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden als basisuitgangspunt te
nemen.
Dat betekent dat we alleen niet openstellen waar daar goede redenen voor
zijn. Een ander
basisuitgangspunt is immers dat Waterschap Limburg ook rekening houdt met andere belangen.
2. 2. 2 Veiligheid voor alles
Er zijn situaties waarin openstellen van waterkeringen of onderhoudspaden kan leiden tot onveilige
situaties. Denkbare situaties zijn valrisico bij hoogten, onstabiele bomen en onstabiele grond door
verzakking of ondergraving. Eerst wordt gekeken of de onveilige situatie is
op te lossen. Als dit niet
kan, onderzoeken we of met een omleiding wel een veilige doorgaande wandelroute is te maken of
te herstellen. Als laatste optie kiezen we voor
niet openstellen of het afsluiten van de toegang.
2. 2. 3 Afspraak is afspraak
Hoewel deze instructie geldt voor nieuwe situaties (nieuwe objecten of nieuwe openstellingen), is
het zaak om na te gaan of er
in het verre of recente verleden afspraken zijn gemaakt met bewoners
of eigenaren over het al dan niet openstellen van de betreffende locatie voor wandelaars. Vooral bij
grondverwerving komt het voor dat mensen alleen hun medewerking verlenen als ze zelf toegang
krijgen en/of als anderen geen toegang krijgen. De aankoop van grond is dan alleen mogelijk onder
voorwaarden. Indien deze afspraken vastliggen in
een overeenkomst of akte, is het waterschap
hieraan gehouden.
In de praktijk komt het ook voor dat bewoners claimen dat er afspraken liggen, maar dat deze niet
traceerbaar zijn. Het kan zijn dat het mondelinge afspraken betreft die nergens zijn vastgelegd of
alleen in
een aantekening die niet
meer terug te vinden is. In dat geval leggen we de bewijslast bij de
bewoner. Bij voldoende bewijs kijken we of het mogelijk is de afspraak alsnog vast te leggen.
Ook is
van belang of de woning in de tussentijd van
eigenaar is gewisseld en of er eerder melding is
gemaakt van overlast.
2. 2. 4 Objectief toetsen van privacy claims
De Wet ruimtelijke ordening/Omgevingswet stelt dat in
een goede ruimtelijke ordening het aspect
privacy moet worden meegewogen in plannen. De wetgever is echter niet concreet over wanneer
privacy in het geding is. Uit jurisprudentie blijkt dat bij bezwaren rond aantasting van
privacy de
bezwaarmaker zelden in het gelijk wordt gesteld. In veel gevallen oordeelt de rechtbank dat een
openbaar belang prevaleert boven private privacybelangen. Daarbij is de afstand tussen woning en
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
10/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
het pad waar gewandeld of gefietst gaat worden het belangrijkste criterium, naast de aan- of
afwezigheid van afschermende beplanting of de mogelijkheid deze aan te brengen. Er zijn zaken
waarin
een afstand van
10 meter geen reden was om de bezwaarmaker in het gelijk te stellen. Er
bestaat echter geen richtlijn of norm voor. Als Waterschap Limburg kiezen we voorlopig een afstand
van
25 meter als grens waarbinnen aantasting
van
privacy
aan de orde kan zijn. Na
een
jaar hiermee
werken evalueren we of deze afstand tot werkbare oplossingen heeft geleid.
We hanteren de volgende criteria:
Er is sprake van onevenredige aantasting van privacy als door het openstellen van een waterschaps-
werk ál deze drie omstandigheden gelden:
de nieuwe wandelplek ligt op minder dan 25
m van de woninggevel, niet zijnde de voorgevel, én
de nieuwe wandelplek geeft zicht op een privégedeelte van het perceel of een vertrek binnenshuis
dat niet al van andere zijden in het zicht ligt, én
het privégedeelte grenst niet
aan openbare ruimte.
-
-
-
Onder woning verstaan we ook het woongedeelte van boerderijen, maar geen bedrijfsgebouwen.
Onder ‘zicht op’ verstaan we dat er een rechtstreekse zichtlijn is
van de nieuwe wandelplek op een
privégedeelte van het perceel of een vertrek binnenshuis. Daarbij spelen eventuele hoogteverschillen
mee, want bij een hoge waterkering is de kans op inkijk groter dan bij een (verlaagd) wandelpad
langs een beek. Ook speelt in de afweging mee of er al afscherming aanwezig is door beplanting,
schutting of bijgebouw.
Onder ‘op een van andere kanten afgeschermd privégedeelte’ verstaan we terrassen, zwembaden,
overkappingen en sauna’s. Privégedeelten moeten nabij de woning moeten liggen. In grote of diepe
tuinen
gaan we er van
uit dat de bewoner voldoende ruimte heeft om zelf afschermende
maatregelen te nemen.
De voorwaarde ‘privégedeelte grenst niet aan de openbare weg’ moet voorkomen dat er discussie
ontstaat over de privacy van een plek die al in het zicht ligt van gebruikers van een openbare weg.
Situatieschets ter bepaling of sprake is
van onevenredige aantasting van
privacy
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
11/24
Wandelen
nabij woningen op waterkeringen
of
onderhoudspaden Waterschap Limburg
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Situatie
zonder
aantasting
van
privacy
doordat de
lage ligging
van het
wandelpad inkijk
in tuin
en
woning
voorkomt
Situatie zonder
aantasting
van
privacy
doordat
een
dichte
heg inkijk
in tuin
en
woning
voorkomt
Situatie zonder
aantasting
van
privacy
doordat
bijgebouwen inkijk
in tuin en
woning
voorkomen
(geanonimiseerd)
(geanonimiseerd)
(geanonimiseerd)
(geanonimiseerd)
(geanonimiseerd)
zaaknr.
2020-27527
12/24
doc.nr.
2020-D134091
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
2. 2. 5 Nadeelcompensatie en planschade
In bezwaren kan waardedaling van een
woning worden genoemd als (extra) argument tegen open-
stelling. Dan zou
in theorie aanspraak gemaakt kunnen worden op de nadeelcompensatieregeling
van het waterschap. Bij claims adviseert de Commissie Nadeelcompensatie erover en het
waterschapsbestuur beslist.
Planschade is de vermogensschade of inkomensschade die ontstaat na een verandering van de
planologische situatie. Bijvoorbeeld wanneer iemand uitzonderlijk veel nadeel ondervindt doordat
voor een dijkversterking een bestemmingsplan wordt herzien of met een
omgevingsvergunning
wordt afgeweken van een bestemmingsplan. Deze procedure loopt via de gemeente.
Zowel bij nadeelcompensatie als bij planschade geldt een zogeheten normaal maatschappelijk risico
(NMR). Dat is
een
eigen risico of ondernemersrisico bij maatschappelijke ontwikkelingen. Dit
betekent dat het deel van de schade dat binnen het normaal maatschappelijk risico valt, voor
rekening blijft van de aanvrager. In de wet is het NMR vastgesteld op minimaal 2%,
maar het
waterschap kan dit ook hoger vaststellen. De inschatting is dat een afname van
privacy in de praktijk
niet zal leiden tot een waardedaling die hoger is dan het NMR. Desondanks zou schadevergoeding in
bepaalde gevallen kunnen worden ingezet
om een
situatie
op te lossen. Dit uiteraard met oog voor
consistent
en
integer handelen.
2. 2. 6 Onderzoeken hoe het wel kan
Uit het voorgaande kan blijken dat in
een
situatie sprake is
van onevenredige aantasting
van
privacy
door het openstellen van een waterschapswerk. Dat is echter niet altijd voldoende reden om af te
zien
van openstelling. Het is in sommige gevallen mogelijk om met aanvullende maatregelen wel
open te stellen. We onderzoeken alle mogelijkheden, aangezien openstellen voor recreatief
medegebruik het vertrekpunt is in deze instructie. De maatregelen vallen uiteen in twee categorieën:
a. privacy-verhogende maatregelen
b. omleiden van wandelaars
Privacy-verhogende maatregelen
Indien uit de objectieve toetsing
van de privacy-claim blijkt dat er sprake is
van onevenredige
aantasting
van de privacy, onderzoeken we of met bijvoorbeeld beplanting of tuinschermen de
privacygevoelige plek kan worden afgeschermd. Een aandachtspunt is dat dicht bij waterkeringen en
watergangen beperkingen voor opgaande beplanting of constructies zijn
opgenomen
in de
Keur/Waterschapsverordening. Dat kan er toe leiden dat de afscherming niet mogelijk is of dicht bij
de privacygevoelige plek moet worden gesitueerd.
Indien privacy-verhogende maatregelen mogelijk blijken, geven we de voorkeur aan openstellen van
het waterschapswerk. Met de eigenaar van het gebouw of perceel maken we afspraken over de
kosten en
uitvoering
van de maatregelen (zie ook 3. 3).
In de praktijk zal het voorkomen dat de eigenaar geen afscherming wil om zelf vrij uitzicht te houden.
In dat geval wordt geen andere vorm van genoegdoening aangeboden.
Omleiden van wandelaars
Indien uit de objectieve toetsing
van de privacy-claim blijkt dat er sprake is
van onevenredige
aantasting
van de privacy én privacy-verhogende maatregelen onvoldoende oplossing bieden,
onderzoeken we of we de wandelaars op waterkering of onderhoudspad kunnen omleiden. Bij
waterkeringen kan worden gedacht aan een pad of taludtrap naar beneneden die aansluit op een
wandelstrook langs de buitenteen van de dijk, halverwege het talud of op een bestaande openbare
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
13/24
Wandelen
nabij woningen op waterkeringen
of
onderhoudspaden Waterschap Limburg
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
weg.
Een
taludtrap
is
nodig
om de
erosiebestendigheid
van de
dijkbekleding
te behouden.
Bij
watergangen
kan worden
gedacht
aan het omleiden naar de andere oever of naar een
openbare
weg.
Het is
belangrijk
dat de
omleiding “logisch”
is voor de
wandelaars,
zodat
hij
wordt
gebruikt
zoals
bedoeld.
In
hoofdstuk 3 meer over de
mogelijkheden
om wandelaars te
geleiden.
2.2.7
Overige overwegingen
en
afwijkende
situaties
Bovenstaande is de theoretische
afwegingsinstructie
voor besluiten rond
openstellen.
In
praktijksituaties
kunnen
nog
andere
aspecten
een rol
spelen bij
de
besluitvorming.
Deze
zijn
niet
allemaal te vatten
in
een
beslisboom,
maar kunnen een extra
argument
zijn
om een
object
wel of
juist
niet
open
te
stellen, bijvoorbeeld:
e
of het aante
passen waterschapswerk
in
de
huidige
situatie al is
opengesteld;
e
of de
privacygevoelige
locatie een
geïsoleerd object
is of een cluster van
objecten;
e
of de
wandelplek
onderdeel is van een
route;
e
of de
wandelplek
een
doorgaande wandeling
of
ommetje mogelijk maakt;
e
etc.
Ook kunnen situaties dermate afwijkend zijn
dat ze niet
passen
in
de beslisboom. Die
gevallen
worden individueel beoordeeld
op
basis van de
specifieke belangen
die er
spelen.
ee
Pes
Situatie waarin vanaf de
waterkering
direct
zicht is
op
privégedeelten in huis en
tuin
zaaknr.
2020-27527
14/24
doe.nr.
2020-D134091
(geanonimiseerd)
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Omleiding voor wandelaars aan de voet van een waterkering
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
15/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
3 Aanbevelingen
In onderstaande paragrafen staan aanbevelingen die kunnen bijdragen aan het voorkómen van
knelpunten rond het openstellen van waterkeringen en onderhoudspaden.
3. 1 Planvoorbereiding
Bij het maken van dijkversterkings- of beekherstelplannen was voorheen vaak geen of te laat
aandacht voor het aspect wandelen. Knelpunten kwamen dan pas
in
een vergevorderd planstadium
aan het licht. Door al vanaf het begin rekening te houden met recreatief medegebruik, kunnen
problemen worden voorkomen. Mogelijkheden zijn:
Houd in tracékeuze, dijkontwerp en ruimtelijke inpassing al vroegtijdig rekening met bestaande
routes, wensen van bewoners, wensen van wandelaars etc.
Vermijd dat waterkeringen of beektracés dicht bij woningen komen te liggen. In de praktijk blijkt
dit vaak lastig, bijvoorbeeld omdat waterkeringen juist
ver van de rivier worden gelegd om die zo
veel mogelijk ruimte te geven.
Zorg vooraf dat waterkeringen nabij woningen niet in recreatieve routes worden opgenomen als
er privacy-knelpunten zijn te verwachten. Bij versterking van bestaande dijken is dit geen optie.
Zorg dat afspraken van begin af aan duidelijk zijn
en vastgelegd. Dat voorkomt later problemen.
Regel in de planfase al welke partij de extra kosten voor het medegebruik (aanleg en onderhoud)
draagt (zie ook 3. 3).
Besteed in de projectcommunicatie al aandacht aan het al dan niet openstellen. Leg de reden uit,
wat het betekent en wat van het waterschap verwacht kan worden aan
voorzieningen
en
handhaving.
-
-
-
-
-
-
Aanleg en onderhoud van paden in de praktijk
Op waterkeringen wordt een halfverharding aangebracht op de kruin zodat de waterkering in geval van een
calamiteit bereikbaar is voor groot materieel. Langs watergangen zijn onderhoudspaden meestal onverhard,
maar op drassige plekken wordt soms ook halfverharding aangebracht.
In de praktijk overgroeien de paden met grassen. Doorgaans groeien de grassen op waterkeringen niet zo
hard omdat er weinig voeding in de bodem zit maar het kan voorkomen dat gras zo hoog wordt dat het
wandelen wordt bemoeilijkt. Om de meeste plekken wordt het pad/de kruin alleen in de reguliere
maaibeurten (mee)gemaaid. Dit is twee à drie keer
per groeiseizoen. Op veelbelopen trajecten wordt het pad
één of twee keer extra gemaaid. Op zeer veel belopen of op begraasde trajecten is maaien vaak niet nodig
omdat het gras laag blijft.
In de basis worden waterkeringen en onderhoudspaden alleen opengesteld voor wandelen. Met klappoorten
wordt gebruik door ruiters, fietsers
en
gemotoriseerde verkeer ontmoedigd. Er is geen verharding of alleen
een halfverharding. Dit betekent dat veel trajecten ook niet bruikbaar zijn voor kinderwagens, rollators,
rolstoelen en scootmobielen. Honden moeten altijd aan de lijn.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
16/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
3. 2 Grondaankoop
Bij onderhandelingen over grondaankoop geldt in principe dat de bepalingen in de keur en de kaders
in het waterschapsbeleid prevaleren boven het belang van de individuele grondtransactie. Andere
aandachtspunten zijn:
Indien privacy-knelpunten te voorzien zijn, houd dan bij de grondaankoop al rekening met extra
ruimte om wandelaars alternatieven te bieden (buitenteen dijk, andere oever, afleiding naar
openbare weg etc. ).
Indien voorwaarden rond openstellen onderwerp van onderhandeling zijn, is het belangrijk om dit
eerst intern (met het projectteam, maar ook met Areaalbeheer) te bespreken voordat
toezeggingen worden gedaan.
Leg eventuele afspraken rond openstellen goed vast in een akte of overeenkomst.
Maak duidelijk dat niet openstelling geen garantie biedt dat er geen mensen komen en dat
handhaving lastig is en een lage prioriteit heeft.
Probeer per dijkvak of beektraject vergelijkbare afspraken te maken met de verschillende
belanghebbenden, anders geldt de zwaarste restrictie voor het geheel en zijn doorgaande routes
onmogelijk.
-
-
-
-
-
3. 3 Kosten van recreatief medegebruik
Openstellen van waterkeringen of onderhoudspaden is het uitgangspunt van het waterschap en
draagt bij aan het motto ‘met de omgeving, voor de omgeving’. Wel is het belangrijk om te beseffen
dat zowel het openstellen als het niet openstellen, leidt tot eenmalige of terugkerende kosten. Het is
namelijk zo dat openstellen niet altijd goedkoper is dan afsluiten of andersom. Zo is het bij open-
stellen voor wandelaars vaak toch nog nodig om een hekwerk te plaatsen om te voorkomen dat er
motorvoertuigen op de waterkering of het onderhoudspad gaan.
Kosten rond recreatief medegebruik kunnen onder
meer
bestaan uit:
plaatsen
van
afrasteringen, poorten, trappen, borden, bankjes, prullenbakken, etc.
1
;
privacy-verhogende maatregelen (zie 2. 2. 6);
extra grond
en
voorzieningen
voor
omleidingen (zie 2. 2. 6);
extra inspectie, maaien, snoeien
en
gaten in paden dichten;
communicatie;
meldingen behandelen;
toezicht
en
handhaving.
-
-
-
-
-
-
-
Het is niet vanzelfsprekend dat het waterschap al deze kosten
op
zich neemt. Voor het waterschap is
recreatief medegebruik
een
nevenfunctie
en geen
kerntaak. Daarom is het legitiem als eventuele
extra kosten
voor
rekening komen
van
de vragende partij, bijvoorbeeld
een
gemeente,
een
branche-
organisatie of
een
particulier. Te
meer
omdat het waterschap
voor
het realiseren
van
projecten
grotendeels afhankelijk is
van
cofinanciering door Rijk of provincie
en
dat deze bijdragen vaak strikt
geoormerkt zijn. Zo geldt
voor
dijkversterkingen in het Hoogwaterbeschermingsprogramma dat wel
het terugbrengen
van
de oorspronkelijke situatie wordt gefinancierd,
maar geen
extra’s. Extra
grondverwerving
en
taludtrappen
om
wandelroutes
om
te leiden moeten dan
op een
andere manier
1
Rasters en andere voorzieningen kunnen het onderhoud bemoeilijken en daarmee duurder maken.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
17/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
worden gedekt. Dijkversterkingen die onderdeel zijn
van een zogenaamde systeemmaatregel hebben
meer mogelijkheden, omdat daarbij een integraal eindplan met een hoge ruimtelijke kwaliteit het
doel is. Recreatieve voorzieningen kunnen daar onderdeel van
zijn.
Gezien het voorgaande is het belangrijk om in de planfase van
projecten al een aantal vragen te
beantwoorden en de antwoorden in het projectplan Waterwet/Omgevingswet vast te leggen:
Wie is de begunstigde partij bij openstellen c. q.
niet openstellen?
Wie draagt de kosten voor de aanleg van
voorzieningen
voor openstellen c. q.
niet openstellen?
Wie draagt de terugkerende kosten voor onderhoud van de voorzieningen?
Hoe worden afspraken hierover vastgelegd?
-
-
-
-
Een basisuitgangspunt is dat afrastering tussen door ons opengesteld waterstaatswerk en
aangrenzende gronden voor de aangrenzende eigenaar zijn
qua eigendom, aanleg en onderhoud.
Voorzieningen
voor wandelaars als taludtrappen, bankjes en prullenbakken zijn in principe
voor de
vragende partij, evenals een verharding voor fietsers. Ook de meerkosten die beheer en onderhoud
met zich mee brengen horen daar bij. Daarover maken we afspraken in de planfase.
Op waterkeringen staan we verhardingen, bankjes, prullenbakken etc. alleen toe als de kering daar op is
ontworpen. Alle voorzieningen of het gebruik daarvan kunnen namelijk zorgen voor beschadiging van de
grasbekleding en zijn daarmee een risico voor de waterveiligheid.
Maatregelen van aanliggende eigenaren op onze terreinen (verbodsbord, hek of draad) op ons open-
gestelde waterstaatswerk, staan wij niet toe. Deze worden direct verwijderd.
Bij het maken van omleidingen bij een privacy-knelpunt kan het nodig zijn
om grond aan te kopen of
een erfdienstbaarheid van overpad te regelen. Ook zijn
er extra kosten voor rasters, bebording,
trappen of bruggen. Voor privacy-verhogende maatregelen zijn
er kosten voor beplanting of andere
afscherming. Ook bij deze kosten gaan we in gesprek met de vragende partij. Indien het kunnen
wandelen een verzoek van een andere partij is, ligt het in de rede dat die partij de kosten draagt. In
andere gevallen onderzoekt het waterschap, afhankelijk van de (co)financiering, of de voorzieningen
in de projectbegroting kunnen worden opgenomen. Pas als de financiering niet rond te krijgen is,
kiezen we voor de optie niet openstellen.
3. 4 Wijze van afsluiten
Indien
we
kiezen
voor
het niet openstellen
van een
waterkering of onderhoudspad, is het belangrijk
hoe
we
de afsluiting
vorm geven.
In de praktijk blijken hekwerken
en
verbodsborden vaak
onvoldoende
om
wandelaars te
weren.
Men klimt
er
overheen of knipt draden door.
Daarom kiezen
we voor een
aanpak waarin
we
niet alleen verbieden,
maar
ook gewenst gedrag
stimuleren.
Gewenste gedrag stimuleren kan bijvoorbeeld zijn:
een
afrastering plaatsen die echt niet uitnodigt
om
te
passeren;
goed uitleggen
waarom een
kering of pad niet is opengesteld (zie hieronder);
zorgen voor een
alternatieve route, inclusief bebording;
indien
een
pad doodloopt, dit al
aan
het begin bekend maken met
een
bord.
-
-
-
-
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
18/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Als eigenaar kan het waterschap de toegang verbieden met het bord ‘Verboden Toegang, art. 461
Wetboek van Strafrecht’. Daarop kunnen daarvoor aangewezen BOA’s van het waterschap en
2
gemeenten, natuurbeherende organisaties
en politie handhaven op basis van het strafrecht. Dit is
ook vastgelegd in de Uitvoeringsregel Recreatief Medegebruik (onderdeel van de Keur van WL): de
toegang is verboden als dit kenbaar is gemaakt door borden of een fysieke belemmering.
Bij het verbodsbord is het raadzaam om een bord met uitleg over de afsluiting te plaatsen,
bijvoorbeeld met de tekst:
“Uit respect voor de privacy
van omwonenden is de waterkering voorbij dit bord niet opengesteld.
Vriendelijk verzoek gebruik te maken van de omleiding”.
Op opengestelde waterkeringen en onderhoudspaden zijn uitnodigende borden aan te raden met
bijvoorbeeld “Welkom op de dijk” of “Welkom langs de beek”. Zo weten mensen na verloop van tijd
dat alleen gewandeld mag worden waar een dergelijk bord staat. Op deze borden staan ook de
leefregels waar betreders zich aan moeten houden, zoals: “opengesteld uitsluitend voor wandelen”,
“honden aan de lijn” of “toegang van zonsopkomst tot zonsondergang”. Als de leefregels voor
iedereen duidelijk zichtbaar zijn, heeft een toezichthouder iets concreets om naar te verwijzen bij
overtredingen.
Vanuit het risico
op aansprakelijkheid voegen we ook de tekst toe: “Betreden op
eigen risico”.
Voor zowel afsluiting als de openstelling ontwerpen we goed doordachte uniforme borden.
2
De Waterwet biedt
geen grond om de toegang te ontzeggen. Verboden moeten namelijk betrekking hebben
op de doelen van de wet, kortweg: goed waterbeheer. Het beschermen van de privacy is daar geen onderdeel
van en heeft dus geen juridische basis in de Waterwet.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
19/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Bordteksten, wat werkt het beste?
Afgesloten voor
wandelaars
14
3. 5 Handhaving bij niet openstellen
Wandelaars ontmoedigen werkt niet altijd, getuige ervaringen in de praktijk waarin verbodsbordjes
worden genegeerd, over poorten en rasters heen wordt geklommen, rasters worden doorgeknipt
en/of overtreders agressief reageren als ze betrapt worden.
De toezichthouders en BOA’s van het waterschap hebben een groot takenpakket en werken volgens
een
prioritering
op basis van risico: de meeste inzet
op zaken die het grootste risico opleveren bij
overtreding. Het handhaven van toegangsverboden heeft daarin geen hoge prioriteit. Het betrappen
van overtreders zal dan ook eerder toeval zijn dan het gevolg van een gerichte handhavingsactie.
Dit is ook de boodschap naar belanghebbenden die verzoeken om een toegangsverbod (beter) te
handhaven.
Mede om deze reden, kiezen we in deze afwegingsinstructie primair
voor het spoor van openstellen
en, als dat niet kan, voor preventie door mensen alternatieven te bieden en te verleiden tot gewenst
gedrag, zoals in de voorgaande paragrafen beschreven.
Wel kan het waterschap in bepaalde gevallen
voor
de handhaving
op
wettelijke regels ondersteuning
vragen van gemeente, politie of groene brigade, waarmee een samenwerkingsconvenant is gesloten.
Echter, handhaven op toegangsverboden heeft ook bij deze organisaties een lage prioriteit.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
20/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
3. 6 Communicatie
In het voorgaande is al het belang beschreven van goede bebording met leefregels bij openstelling,
uitleg bij een toegangsverbod en van het bieden van een alternatief voor wandelaars. Zo ook het
belang om vroegtijdig aan belanghebbenden duidelijk te maken dat niet openstellen geen garantie
biedt dat er geen mensen zullen komen en dat handhaven lastig is. Ook moet duidelijk zijn dat er nog
wel inspecteurs van het waterschap komen en aannemers voor werkzaamheden en op de
waterkeringen ook dijkwachten.
Voor alle locaties waar we wel openstellen is het belangrijk dat gebruikers weten wat ze kunnen
verwachten. Aan het begin van het pad moet duidelijk zijn welke activiteiten wel mogen,
bijvoorbeeld wandelen, en welke niet, bijvoorbeeld rijden met motorvoertuigen of paarden. Dit kan
door bebording, maar ook door fysieke belemmeringen, zoals klaphekjes.
Daarnaast kan het zinnig zijn om in andere uitingen van het waterschap aandacht te besteden aan
recreatief medegebruik. Dit kan in een gerichte publiciteitscampagne maar ook meer verspreid.
Zo kunnen we inwoners en bezoekers goed informeren over de wandelmogelijkheden en wat ze daar
van kunnen verwachten. Nieuwe waterkeringen krijgen bijvoorbeeld standaard een halfverharding
op de kruin, bedoeld voor inspectie en onderhoud. Ook veel onderhoudspaden hebben dat. Bij
openstelling kan die gebruikt worden voor wandelen. Dat betekent echter niet dat het pad ook glad
genoeg is voor kinderwagens, rollators of rolstoelen. In de basis geldt dat we paden alleen onder-
houden zodat ze begaanbaar zijn voor wandelaars met goed schoeisel.
Hetzelfde geldt voor extra maaien boven op de gangbare frequentie van 2 maal per jaar. Dat doen
we niet standaard als daar om wordt gevraagd.
Van de verboden en beperkingen is het vooral belangrijk om de reden ervan goed uit te leggen.
Zo kan communicatie helpen om te voorkomen dat knelpunten rond wandelen op waterkeringen of
onderhoudspaden ontstaan.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
21/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Bijlage: Relevante artikelen uit de concept
Waterschapsverordening Waterschap Limburg
2. 1. 7 Paragraaf 2. 1. 7 Recreatief medegebruik in of nabij een oppervlaktewater
Artikel 2. 33
Toepassingsbereik
Deze paragraaf is
van
toepassing
op het gebruiken van het beperkingengebied met betrekking tot
een oppervlaktewater voor
recreatieve doeleinden.
Artikel 2. 34
Specifieke zorgplicht recreatief medegebruik
De zorgplicht, bedoeld in artikel 1. 12, houdt in ieder geval in dat:
er geen schade wordt toegebracht aan het oppervlaktewater of de bijbehorende zones;
er geen afval wordt achtergelaten;
aanwezig
vee op de aangrenzende percelen niet wordt verontrust; en
de privacy van bewoners van huizen op de aangrenzende percelen wordt gerespecteerd.
a.
b.
c.
d.
Artikel 2. 42
Vergunningplicht
Het is verboden zonder vergunning in de kernzone van een
primair of secundair water een parcours
aan te leggen of in te richten voor recreatieve doeleinden.
3. 1 Afdeling 3. 1 Activiteiten bij waterkeringen
3. 1. 18 Paragraaf 3. 1. 18 Recreatief medegebruik
Artikel 3. 74
Toepassingsbereik
Deze paragraaf is
van toepassen op het gebruiken van het beperkingengebied met betrekking tot een
waterkering voor
recreatie.
Artikel 3. 75
Specifieke zorgplicht recreatief medegebruik
De zorgplicht, bedoeld in artikel 1. 12, houdt in ieder geval in dat:
voorkomen wordt dat de waterkering en bijbehorende zonering worden beschadigd als gevolg
van het recreatief medegebruik; en
paardrijden op een waterkering en
in de kernzone alleen plaatsvindt op speciaal hiervoor
ingerichte ruiterpaden.
a.
b.
Artikel 3. 76
Aanwijzing algemene regels
Bij recreatief medegebruik in de kernzone, wordt voldaan aan artikel 3. 77, tenzij
een parcours
wordt aangelegd of ingericht.
1.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
22/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
2. Bij het aanleggen of inrichten van een parcours
in de beschermingszone, wordt voldaan aan
artikel 3. 77.
Artikel 3. 77
Verbod recreatief medegebruik
Het is verboden de waterkering te gebruiken voor
recreatieve doeleinden op plaatsen waar dit
door het waterschap kenbaar is gemaakt.
Het is verboden de taluds van de waterkering te gebruiken voor
recreatieve doeleinden, tenzij
het gebruik plaatsvindt op de daarvoor ingerichte locaties.
1.
2.
Artikel 3. 78
Vergunningplicht
Het is verboden zonder vergunning
een parcours aan te leggen of in te richten in de kernzone.
Het is verboden zonder vergunning gebruik te maken van de kernzone voor gemotoriseerde
vormen van recreatief medegebruik.
Het is verboden zonder vergunning gebruik te maken van de beschermingszone voor
gemotoriseerde vormen van recreatief medegebruik.
1.
2.
3.
3. 1. 19 Paragraaf 3. 1. 19 Evenementen
Artikel 3. 79
Toepassingsbereik
Deze paragraaf is
van
toepassing
op het houden van een evenement in het beperkingengebied met
betrekking tot een waterkering.
Artikel 3. 80
Specifieke zorgplicht evenementen
De zorgplicht, bedoeld in artikel 1. 12 houdt in ieder geval in dat geen schade wordt toegebracht aan
de waterkering en bijbehorende zoneringen.
Artikel 3. 81
Aanwijzing algemene regels
Bij het houden van een evenement in de beschermingszone, wordt voldaan aan artikel 3. 82.
Artikel 3. 82
Algemene regel evenementen
Er worden geen
ontgravingen uitgevoerd.
Tijdelijke onderkomens en afrasteringen worden niet dieper dan 30
cm
in de grond vastgesteld
of verankerd.
Kabels en leidingen worden bovengronds aangebracht.
1.
2.
3.
Artikel 3. 83
Melding
Het is verboden de activiteit, bedoeld in artikel 3. 81, te verrichten zonder dit ten minste vier
weken voor het begin ervan te melden.
Als de activiteit
op een andere manier wordt verricht dan overeenkomstig die gegevens, wordt
hier zo spoedig mogelijk melding van gedaan.
1.
2.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
23/24
Wandelen nabij woningen
op
waterkeringen of onderhoudspaden
Afwegingsinstructie
voor
openstelling
Waterschap Limburg
Artikel 3. 84
Vergunningplicht
Het is verboden zonder vergunning
een evenement te houden in de kernzone.
zaaknr.
2020-Z7527
doc.
nr. 2020-D134091
24/24
Toelichting grondslagen
In dit document kunt u secties vinden die onleesbaar zijn gemaakt. Deze informatie is
achterwege gelaten op basis van de Wet open overheid (Woo). De letter die hierbij is vermeld
correspondeert met de bijbehorende grondslag in onderstaand overzicht.
J Art. 5.1 lid 2 sub e
Het belang van de openbaarmaking van deze informatie weegt niet op tegen het belang van
de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen
4 juli 2024 | 13.04 MB | Hoort bij dossier Bevers in en rondom de Holsterbeek 2